Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna
Dzięki komu Świat idzie naprzód ?!

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna -> Wiedza i Nauka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:40, 06 Kwi 2016    Temat postu:

Student Uniwersytetu Zielonogórskiego stworzył elektryczny motorower
Kamila Galewska
Dziennikarka Onetu

Nowosolanin Piotr Janica zaprojektował i zbudował elektryczny motorower. W zeszłym tygodniu prototyp nowego wynalazku został zaprezentowany na targach MotorShow w Poznaniu. Motorower stworzony przez studenta Automatyki i Robotyki osiąga prędkość 100 km/h, waży około 70 kg, a jedno ładowanie wystarczy na pokonanie nim dystansu mierzącego 70 km.

7Zobacz zdjęcia




Osiągający prędkość 100 km/h i ważący 70 km wynalazek prezentowany podczas targów jest dziełem studenta Uniwersytetu Zielonogórskiego Piotra Janicy. Młodemu konstruktorowi stworzenie elektrycznego motoroweru zajęło 10 miesięcy. Obecnie student pracuje m.in. nad tym, by stworzony przez niego pojazd osiągnął prędkość 140km/h.

-Podczas targów towarzyszyło mi uczucie satysfakcji. Komentarze wypowiadane przez doktorów i profesorów, którzy odwiedzali moje stanowisko były dla mnie naprawdę budujące. Duże znaczenie miało dla mnie to, że moją pracę doceniają osoby mocno związane z przemysłem i technologią – mówi twórca motoroweru Piotr Janica.

Na pół tysiąca wysłanych e-maili studentowi odpowiadają nieliczni

Zanim jednak doszło do prezentacji motoroweru, nowosolanin musiał wykonać ogromną pracę związaną zarówno z samym planowaniem i tworzeniem wynalazku, jak i znalezieniem firm, które zgodziłyby się udzielić mu odpowiedniego wsparcia.

- Nie ukrywam, że na początku było ciężko. Wysłałem blisko pół tysiąca maili. Odpowiedzi dostałem od nielicznych. Podjąłem decyzję, że do reszty firm pójdę osobiście. Zgłaszając się do nich nie miałem praktycznie nic poza pomysłem, drobną wizualizacją w autodesku Inventorze. Mimo wszystko się udało. Firmy obdarzyły mnie zaufaniem. Wiele osób pomogło mi nie oczekując niczego w zamian – tak początki pracy nad projektem wspomina Piotr Janica.

Do stworzenia części motoroweru wykorzystano drukarkę 3D

Student Automatyki i Robotyki chciał, by wygląd motoroweru różnił się od tego, co możemy zobaczyć obecnie na ulicach. - Zależało mi, aby motorower wyróżniał się spośród innych motocykli, a także elektrycznych chińskich skuterów. Najważniejsze dla mnie, jako automatyka było to, aby był możliwie jak najbardziej zaawansowany technologicznie. W tym celu został zaprojektowany specjalnie aktywny system BMS dla zwiększenia efektywności odzysku energii z hamowania oraz dla zwiększenia żywotności akumulatorów – wyjaśnia Piotr Janica.

Student zaznacza, że chciał też, aby projekt miał charakter badawczo naukowy. –w projekcie wykorzystałem wszelkie możliwe i dostępne technologie w Polsce, począwszy od technologii CNC kończąc na wydrukach 3d korpusu przekładni w technologii SLS (Selektywne spiekanie laserowe). Reszta wydrukowanych elementów jak np. wentylator, obudowa komputera pokładowego, uchwyty do lampy, obudowa wentylatora, uchwyty czujników, zostały wykonane już na drukarce konwencjonalnej w domu. Atrapa baku, kanapa oraz tylna owiewka została wyfrezowana z gąbki na obrabiarce CNC a następnie pokryta włóknem szklanym – zdradza młody konstruktor.

Czas na wprowadzenie czytnika linii papilarnych i specjalnej aplikacji

W motorowerze zostaniew najbliższym czasie zostanie zastosowany czytnik linii papilarnych - Na targi niestety nie zdążyłem, ale mam już stworzony czytnik linii papilarnych, dzięki któremu pojazd zadziała, gdy przyłożymy do niego palec. Planuję też wykonać aplikację na telefon, która będzie komunikowała się z pojazdem w czasie ładowania go w garażu. Będzie można wyświetlić też podstawowe parametry związane z przebytym zasięgiem poziomem naładowania. W tej chwili ładuje się go dwie godziny, Chciałbym ten czas skrócić nawet do kilkunastu minut – informuje student.

Warto zaznaczyć, że taka stacja, na której można naładować motorower znajduje się m.in. na terenie Uniwersytetu Zielonogórskiego. W urzędzie miasta można dostać natomiast dostać kartę RFID, dzięki której można to zrobić za darmo.

Czym obecnie zajmuje się młody konstruktor?– Motorower wymaga jeszcze wiele pracy, przebadania napędu, udoskonalenie go. Lubię tematy rozwojowe, nowe, dające mi nauczyć się czegoś nowego. Zakład InfoTech w Zielonej Górze, w którym obecnie pracuję jest idealny pod tym względem – mówi Piotr Janica.

Marzenia o własnej fabryce

Student nie ukrywa, że marzy też o posiadaniu swojej własnej fabryki, maszyn, a także o możliwości rozwijania swojego projektu na terenie własnego zakładu. -Posiadanie takiego miejsca jest naprawdę wielkim marzeniem z tego względu, że nie miałem gdzie konstruować pojazdu. Pomagały mi w tym niektóre firmy użyczając kawałek swojego miejsca, ale to nie to samo. Aby uruchomić swoją produkcję potrzebuję oczywiście miejsca ale także maszyn. Szczególnie frezarki i tokarki CNC, podstawowych narzędzi – zdradza młody konstruktor.

Obserwując dotychczasowe dokonania, upór i zaangażowanie studenta nie można oprzeć się wrażeniu, że w tym przypadku, realizacja marzeń jest wyłącznie kwestią czasu.

...

Znakomite...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 19:11, 06 Cze 2016    Temat postu:

Kompaktowa wersja roweru. Niemiec skonstruował "półrower"
prz/hlk/
2016-06-06, 18:15



Skomentuj
0
Ma 79 centymetrów długości, małe koło z przodu i większe, 50-centymetrowe, z tyłu, a waży tylko 9 kilogramów. Z łatwością można go wziąć pod pachę i wsiąść z nim do pojazdu komunikacji miejskiej. To "półrower" projektu berlińskiego konstruktora. Jednak jazda na nim nie musi być najłatwiejsza - przynajmniej za pierwszym razem.


Technologie i Medycyna
Inteligentna koszulka dla rowerzystów ma...

Kierownica jest z tyłu, pod siodełkiem. Może się więc wydawać, że jazda na "półrowerze" wymaga cyrkowych zdolności. Jak przekonuje Felix Kruschardt, konstruktor pojazdu, to jedynie pozory. - Jedzie się na nim całkiem dobrze. To trochę dziwaczne, ale jest zabawa – powiedział Ben Cook, turysta z Wielkiej Brytanii, który spróbował swoich sił na "półrowerze".


Ten model to na razie prototyp. "Półroweru" nie można jeszcze kupić w żadnym sklepie. Jego twórca planuje do końca roku zbudować 20 egzemplarzy.


To nie pierwszy projekt zminiaturyzowanego jednośladu. Wcześniej na pomysł stworzenia "półroweru" wpadło dwóch architektów z Bułgarii. Ich pojazd przypomina trójkołową hulajnogę i nie ma siodełka. Na jego drugą wersję projektanci zebrali prawie milion dolarów na jednym z portali crowdfundingowych.

Polsat News,
...

Brawo pieknie Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 22:34, 25 Cze 2016    Temat postu:

Stworzył program, który pracował za niego. Przez 6 lat nikt się nie zorientował
mr/luq/
2016-06-25, 18:38
Użytkownik forum Reddit FiletOfFish1066, zatrudniony w znanej firmie technologicznej w San Francisco jako programista, w tym miesiącu został zwolniony z pracy. Powód i okoliczności otrzymanego wypowiedzenia są jednak całkowicie zaskakujące. Mężczyzna stworzył program, który robił wszystko za niego. Dzięki temu programista mógł w pracy poświęcić się swojej pasji - grze w League of Legends.

Mężczyzna został zatrudniony jako tester oprogramowania korporacji w San Francisco. Praca była żmudna i typowo biurowa, bo sprowadzała się do tworzenia raportów na temat błędów w programie i opracowywania kolejnych jego funkcji.

Przez pierwsze osiem miesięcy FilerOfFish1066 pracował nad programem w pełni automatyzującym jego pracę. Poprzez specjalny zestaw skryptów i algorytmów stworzył bota, który wyłapywał błędy i tworzył raporty z wykonywanych zadań.

"Nie robiłem nic"

- Przez sześć lat nie robiłem nic w pracy. Nie żartuję. Przez 40 godzin każdego tygodnia chodziłem do pracy, grałem w League of Legends w moim biurze i robiłem to, na co tylko miałem ochotę - powiedział portalowi Payscale Career News.

Zdradził, że przez cały okres zatrudnienia w firmie łącznie przepracował maksymalnie 50 godzin. Zauważył również, że nikogo nie obchodziło to, co robił w trakcie pracy, a z pracownikami nie utrzymywał bliskich relacji, więc nikt nie mógł go wydać.

Bez umiejętności, z uzależnieniem

Mężczyzna przyznał, że po sześciu latach wyręczania się botem zapomniał o wszystkim, co wiedział na temat programowania. Nie ukrywa jednak, że przez sześć lat swojej "kariery" udało mu się zaoszczędzić 200 tys. dolarów. Głównie dlatego, że mieszkał z mamą. Za rok pracy otrzymywał 95 tys. dolarów, czyli łącznie zarobił 570 tys. dolarów.

FilerOfFish1066 uzależnił się od gry i od... piwa. Teraz zamierza zerwać z nałogami i znaleźć nową pracę.

- Zawsze lubiłem programowanie, byłem po prostu leniwy - podsumował swoją historię.

interestingengineering.com, techworm.net

SmileSmileSmileSmile

Ptaca zrobiona to o co chodzi? Nie jest prawda ze nic nie robil. Napisal program a to jest cos. Po to czlowiek ma rozum. Gdyby nie tacy do dzis bysmy siedzieli w jaskiniach. Natomiast problemem staly sie nalogi. I niestety potencjalny geniusz sie zmarnowal...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 23:06, 15 Lip 2016    Temat postu:

Rewolucyjny wynalazek. Mikroskop, z którego można korzystać pod wodą
Dodano dzisiaj 17:06
Benthic Underwater Microscope / Źródło: YouTube
Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego opracowali pierwszy mikroskop, z którego można korzystać pod wodą.

Benthic Underwater Microscope umożliwia prowadzenie obserwacji aktywności podwodnych organizmów żywych w mikroskali. Jest to pierwsze urządzenie, z którego nurkowie korzystać mogą pod wodą.

Urządzenie składa się z wodoodpornego komputera i systemu obrazowania, który zawiera dwie soczewki. Jedna z nich umożliwia duże powiększenie obrazu, natomiast druga pozwala na widzenie kształtów w 3D. Sprzęt wykorzystuje diody elektroluminescencyjne do oświetlania badanych organizmów. Dzięki mikroskopowi udało się już zaobserwować m.in. walkę dwóch gatunków koralowców czy proces wybielania rafy.


/ Źródło: perfscience.com

...

Cenne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 19:21, 21 Sie 2016    Temat postu:

Boisz się turbulencji? Studenci z UW wiedzą, co zrobić, aby piloci je omijali
jak/hlk/
2016-08-21, 16:15
Na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego zademonstrowano, jak szybko i precyzyjnie samoloty pasażerskie mogłyby unikać niebezpiecznych i nieprzyjemnych dla pasażerów turbulencji. Studenci opracowali system, który pozwala na ich wykrywanie na podstawie danych standardowo przesyłanych z pokładów samolotów komercyjnych linii lotniczych.
Pixabay.com/gustavmelin0

Świat
Polski samolot czarterowy zatrzymany w...

Kraj
Zarzut dla rosyjskiego pilota – sprawcy...

Każdy lecący samolot natrafia na ruchome masy powietrza. Turbulencja powstaje, gdy samolot trafia w miejsce "zetknięcia się" dwóch prądów powietrznych (różniących się np. prędkością i kierunkiem wiatru).



Jak informuje wydział fizyki UW, wykrywanie turbulencji jest słabą stroną współczesnego lotnictwa. Zaś najtańszą i nadal najczęściej stosowaną metodą są subiektywne i nierzadko bardzo niedokładne raporty pilotów.



Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego twierdzą jednak, że wszystko wskazuje na to, iż dane pozwalające omijać obszary turbulencji, a nawet przewidywać ich występowanie, są już rejestrowane rutynowo i to od wielu lat.



Jacek Kopeć, doktorant z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego (FUW) oraz pracownik Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW, wydobył te cenne informacje z parametrów lotu standardowo wysyłanych przez transpondery zainstalowane na pokładach większości nowoczesnych samolotów komercyjnych. Urządzenia te automatycznie odbierają, modulują, wzmacniają sygnał przychodzący i odpowiadają - wszystko to dzieje się w czasie rzeczywistym.



Nowa metoda detekcji turbulencji okazała się tak oryginalna i potencjalnie łatwa do szybkiego wprowadzenia na szeroką skalę, że opisujący ją artykuł został wyróżniony przez redakcję czasopisma "Atmospheric Measurement Techniques".



O co w niej chodzi?



Walka z niedokładnymi ocenami



"Dzisiejsze samoloty komercyjne latają na wysokościach 10-15 km, gdzie temperatura spada do -60 stopni Celsjusza. Warunki do pomiarów parametrów atmosfery są bardzo trudne i to tłumaczy, dlaczego nie prowadzi się ich ani systematycznie, ani na szeroką skalę. Brak dostatecznie dokładnych i aktualnych danych nie tylko powoduje, że samoloty i ich pasażerowie są wystawiani na niebezpieczeństwo, ale także ogranicza rozwój teorii i narzędzi służących do przewidywania turbulencji" - powiedział Jacek Kopeć.



Jak podkreślają eksperci z UW, obecnie podstawową metodą gromadzenia danych o turbulencjach jest PIREP, czyli raporty pilotów przekazywane drogą radiową i propagowane przez kontrolera ruchu do pilotów innych samolotów. Z uwagi na subiektywność ocen, tak zebrane dane są obarczone znacznymi niedokładnościami: zarówno miejsce wystąpienia turbulencji, jak i jej intensywność, często są raportowane błędnie. Bardziej precyzyjnych danych dostarczają specjalne samoloty AMDAR (Aircraft Meteorological Data Relay). Jednak z uwagi na koszty, dane gromadzone na wysokościach przelotowych są wysyłane stosunkowo rzadko, co w praktyce uniemożliwia ich użycie do wykrywania i prognozowania turbulencji.



Ważna wiedza o przyspieszeniu



Samoloty pasażerskie są wyposażone w czujniki rejestrujące wiele parametrów lotu. Niestety, większość danych nie jest upubliczniana, a powszechnie dostępna reszta zawiera tylko najbardziej podstawowe informacje, takie jak położenie samolotu, czy jego prędkość względem ziemi oraz powietrza. Tymczasem wykrycie turbulencji wymagało wiedzy o przyspieszeniu samolotu w kierunku pionowym.



- Przyspieszenia pionowe są najdotkliwiej odczuwane zarówno przez pasażerów, jak i sam samolot - wyjaśnił Jacek Kopeć. - Niestety, akurat do materiałów o przyspieszeniach pionowych nie ma dostępu. Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy nie można byłoby tych informacji wywnioskować z innych parametrów lotu, dostępnych w transmisjach Mode-S I ADS-B. Skorzystaliśmy z faktu, że samolot wykonujący pomiary na potrzeby projektu, w którym uczestniczyłem, był wyposażony w odpowiedni transponder. Dzięki zbiegowi okoliczności transmisje z transpondera zostały nagrane przez naszego współautora, Siebrena de Haana z Royal Netherlands Meteorological Institute w Holandii.



Trzy algorytmy



Naukowcy z FUW przetestowali trzy algorytmy wykrywania turbulencji. Pierwszy bazował na informacjach o położeniu samolotu. Wstępne testy i ich porównanie z parametrami zarejestrowanymi przez znajdujący się w tym samym rejonie przestrzeni powietrznej samolot pomiarowy nie przyniosły jednak zadowalających rezultatów.



Dwa pozostałe algorytmy korzystały - każdy w nieco inny sposób - z napływających co cztery sekundy parametrów transmitowanych w trybie Mode-S. W jednym podejściu do ich analizy użyto standardowej teorii turbulencji, w drugim zaadaptowano metodę wyznaczania intensywności turbulencji stosowaną dotychczas w pomiarach turbulencji w poszyciu leśnym, w bardzo małych skalach.



Dokładność do 20 km



Okazało się, że po wyznaczeniu prędkości wiatru w pobliżu samolotu i analizie jej zmian w kolejnych odczytach, za pomocą obu podejść teoretycznych można wyznaczać lokalizację obszarów turbulencji z dokładnością do 20 km. Taką odległość samoloty pasażerskie pokonują w ok. 100 sekund, zatem osiągnięta dokładność pozwalałaby pilotom podjąć skuteczny manewr omijania.



UW zaznacza, że system detekcji turbulencji, opracowany w Instytucie Geofizyki, nie wymaga żadnych znaczących inwestycji w infrastrukturę lotniczą: do jego działania wystarczy odpowiedni program i komputer w prosty sposób podłączony do aparatury odbierającej dane Mode-S z transponderów samolotów, należących do standardowego wyposażenia instytucji zajmujących się nadzorem ruchu lotniczego w Europie. Rolę czujników w tak skonstruowanym systemie pełnią same samoloty pasażerskie, które nad Europą tworzą gęstą sieć punktów pomiarowych.



polsatnews.pl

...

Pieknie Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 9:09, 25 Sty 2017    Temat postu:

RMF 24
Fakty
Polska
Tymi płetwami zachwycają się komandosi z całego świata. A wymyślił je… fryzjer z Gdyni
Tymi płetwami zachwycają się komandosi z całego świata. A wymyślił je… fryzjer z Gdyni

1 godz. 19 minut temu

Komandosi z całego świata są nimi zachwyceni. Mowa o nowatorskich płetwach dla jednostek specjalnych, których pomysł zrodził się nie w laboratorium wojskowym w USA, ale... w zakładzie fryzjerskim w Gdyni. O sprawie pisze "Gazeta Wyborcza".
Żołnierze Navy Seals w czasie pokazu w Fort Lauderdale, maj 2003 (zdjęcie ilustracyjne)
/hep/EFE /PAP/EPA

Są lżejsze, trwalsze i mniejsze - mówi o płetwach ich wynalazca Mariusz Szymański.

Jak czytamy w "Wyborczej", słynne siły specjalne amerykańskiej marynarki Navy SEALs czy polska Formoza stosują dziś ciężkie i nieporęczne gumowe płetwy. Płetwonurek, wchodzący do wody, musi je przypiąć do kombinezonu i nie może rozstać się z nimi do końca misji. Ze względu na swą wagę - 3,2 kg - i powierzchnię płetwy bardziej przypominają jednak... gumowe dywaniki z samochodu niż rynsztunek komandosa.

Płetwy Szymańskiego, 43-letniego fryzjera z Gdyni, są inne: składają się jak nożyczki. Są również trwalsze - zbudowane m.in. z tytanu i hydroaluminium - a ważą jedynie 1,5 kg.

Płetwami gdyńskiego wynalazcy zainteresowane są dzisiaj wszystkie liczące się jednostki specjalne świata - m.in. z USA, Chin, Rosji, krajów UE czy Izraela. W grudniu Mariusz Szymański podpisał pierwszy poważny kontrakt.

Płetwy testują od wielu miesięcy komandosi z całego świata. (...) Najszybciej przekonała się do nich najważniejsza polska jednostka specjalna, która w grudniu zamówiła dużą partię. Już nie do testów - podkreśla Szymański.

...

Brawo! Nie dal sie ZAIKSOM. Fryzjerzy tworza ZAIKSI kradna ich dobra!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 12:56, 27 Sty 2017    Temat postu:

RMF 24
Fakty
Nauka
Metaliczny wodór, materiał marzeń, stał się rzeczywistością
Metaliczny wodór, materiał marzeń, stał się rzeczywistością

Wczoraj, 26 stycznia (23:40)

Jego istnienie fizycy przewidywali od 80 lat. Teraz wreszcie stał się faktem. Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda ogłosili własnie, że udało im się stworzyć metaliczny wodór, materiał o potencjalnie rewolucyjnych właściwościach. Na razie jego wytworzenie wymaga skrajnie niskiej temperatury i olbrzymiego ciśnienia, większego, niż w samym środku Ziemi, jeśli okazałby się stabilny w normalnych warunkach, mógłby być w temperaturze pokojowej nadprzewodnikiem. To oznaczałoby rewolucję w wielu dziedzinach, choćby związanych z przesyłem energii. Pisze o tym w najnowszym numerze czasopismo "Science".
Metaliczny wodór powstaje w diamentowym imadle
/R. Dias and I.F. Silvera /materiały prasowe

W 1935 roku, Eugene Wigner i Hillard Bell Huntington zasugerowali, że cząsteczkowy wodór powinien przejść w stan metaliczny pod ciśnieniem około 25 gigapaskali. Po wielu latach dr Ranga Dias i prof. Isaac F. Silvera pokazali, że mieli rację, choć ciśnienie o którym pisali było stanowczo... niedoszacowane. Okazało się, że potrzebne jest około 20 razy większe. Naukowcy z Uniwersytetu Harwarda ściskali wodór w diamentowym kowadle w temperaturze 5,5 kelwinów pod ciśnieniem 465 i 495 GPa. I to dopiero wystarczyło. W tych warunkach cząsteczki wodoru rozpadają się na pojedyncze atomy i tworzą metaliczną strukturę.

W ten sposób powstał najrzadszy i potencjalnie jeden z najcenniejszych materiałów na naszej planecie. To Święty Graal fizyki wysokich ciśnień - mówi Silvera. To pierwsza w historii próbka metalicznego wodoru na Ziemi i jeśli na nią patrzysz, to widzisz coś, co nigdy wcześniej nie istniało - dodał. Ten sukces może rzucić nowe światło na właściwości samego wodoru, ale prawdziwie poruszające są możliwości jego ewentualnych, praktycznych zastosowań.

Bardzo istotny jest fakt, że metaliczny wodór powinien być metastabilny - dodaje Silvera. To oznacza, że po zmniejszeniu ciśnienia powinien pozostać metaliczny. Trochę tak, jak diamenty, które powstają z węgla w bardzo wysokiej temperaturze i pod olbrzymim ciśnieniem, ale po ustąpieniu wysokiej temperatury i ciśnienia zachowują swoje właściwości - mówi.

Pytanie o stabilność ma kluczowe znaczenie, bowiem w temperaturze pokojowej metaliczny wodór powinien być nadprzewodnikiem, przewodzić prąd elektryczny bez oporu. Jego zastosowanie byłoby prawdziwą rewolucją, choćby dla bezstratnego przesyłania prądu i gromadzenia energii, budowy bardziej wydajnych urządzeń elektrycznych, czy pociągów na magnetycznej poduszce. Autorzy wynalazku zapewniają też, że metaliczny wodór mógłby być niezwykle wydajnym paliwem, napędzającym statki kosmiczne i otwierającym nam możliwość bardziej efektywnego podboju kosmosu.

Autorzy pracy podają, że próbka wodoru była przy niższych ciśnieniach przezroczysta, przy wyższych czarna, wreszcie przy najwyższych stała się połyskliwa. To oznaczało, że stała się metalem. Przy czym na razie nie można było sprawdzić, czy metalem w stanie stałym, czy ciekłym.


Etapy przejścia do postaci metalicznej wodoru
/R. Dias and I.F. Silvera /materiały prasowe

Grzegorz Jasińs

...

Brzmi znakomicie!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 18:09, 28 Kwi 2017    Temat postu:

RMF 24
Fakty
Nauka
Szwedzi zbudowali kamerę tak szybką, że... wstrzymuje światło
Szwedzi zbudowali kamerę tak szybką, że... wstrzymuje światło

46 minut temu

Naukowcy z uniwersytetu w szwedzkim mieście Lund zbudowali najszybszą kamerę na świecie. Ich rekord trudno nawet porównywać z obecnymi szybkimi kamerami, które kręcą 100 tysięcy klatek na sekundę. Nowa kamera potrafi filmować z prędkością sięgającą nawet... 5 trylionów klatek na sekundę. Jej zadaniem jest rejestracja niezwykle szybkich procesów chemicznych, fizycznych, czy biologicznych, których do tej pory nie dało się obserwować. Teraz, dzięki zastosowaniu zupełnie nowej metody rejestracji obrazu, możliwe jest uchwycenie w locie nawet promienia światła.
Elias Kristensson w laboratorium
/Fot. Kennet Ruona /materiały prasowe

Dotychczasowe kamery, nawet te bardzo szybkie, rejestrują obraz w sekwencji klatka po klatce. Nowa kamera wykorzystuje zupełnie nową zasadę, rejestruje na każdej z klatek szereg kolejnych kodowanych obrazów. Dopiero później, przy pomocy specjalnego algorytmu rozdziela je i ustawia w odpowiednią sekwencję. Każdy z pojedynczych obrazów powstaje w wyniku poddania filmowanego obiektu odpowiednio kodowanemu błyskowi promieniowania laserowego. Błyski te odbijają się, są rejestrowane i potem - przy pomocy specjalnego klucza - segregowane. To pozwala osiągnąć tak wysoką częstość rejestracji obrazów.

By zilustrować możliwości nowej technologii, naukowcy z Lundu filmowali jak promień światła w postaci zbioru fotonów przebywa odległość rzędu grubości kartki papieru. W rzeczywistości zajmuje to około pikosekundy, ale w obrazie z nowej kamery można to znacząco wydłużyć. Pierwotny pomysł zakładał właśnie wykorzystanie nowego urządzenia do rejestracji procesów i reakcji przebiegających w naturze w mgnieniu oka. To właśnie procesy przebiegające w skali pikosekund czy femtosekund, przy czym warto pamiętać, że w sekundzie zawiera się znacznie więcej femtosekund, niż sekund w czasie całego naszego życia.
Elias Kristensson i Andreas Ehn w laboratorium
/Fot. Kennet Ruona /materiały prasowe

Nie wszystkie procesy w naturze przebiegają w takiej skali czasowej, ale nas interesowały właśnie te bardzo szybkie, jak reakcje chemiczne, eksplozje, procesy spalania, ale też na przykład procesy aktywności nerwowej w mózgu - tłumaczy Elias Kristensson - Na dłuższą metę nasza technologia powinna znaleźć zastosowania także w przemyśle.

Badacze podkreślają przy tym, że nie chodziło im o rekord, ale możliwość obserwacji, w jaki sposób rożne substancje zmieniają się w trakcie podobnych procesów.

W tej chwili próbujemy obserwować tak szybkie procesy powtarzając je i w kolejnych odstępach czasu fotografując - mówi Kristensson - Problem w tym, że praktycznie nie ma szans, by za każdym razem dany proces, czy reakcja przebiegała identycznie. Kristensson wraz z Andreasem Ehnem zajmują się głównie procesami wybuchowego spalania. W przypadku tych reakcji o powtarzalność szczególnie trudno. Nowa kamera powinna pomóc choćby w tworzeniu silników spalinowych czy odrzutowych, które będą czystsze i bardziej wydajne.


Grzegorz Jasiński

...

Znakomicie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 20:03, 09 Maj 2017    Temat postu:

RMF 24
Fakty
Nauka
Zbudowali energooszczędne pojazdy. Ile pokonają km na 1 litrze paliwa?
Zbudowali energooszczędne pojazdy. Ile pokonają km na 1 litrze paliwa?

Dzisiaj, 9 maja (16:55)

​Pięć bolidów przygotowanych przez studentów z Polski za dwa tygodnie będzie rywalizować w międzynarodowych zawodach energooszczędnych pojazdów Eco-Marathon w Londynie. Zwycięży bolid, który na jednym litrze paliwa lub jednej kilowatogodzinie energii pokona największą odległość. Swoje pojazdy przygotowują już studenci z uczelni w Gdańsku, Warszawie, Gliwicach, Krośnie i Lublinie.
Energooszczędne pojazdy zbudowane przez studentów (5 zdjęć)





+ 1

Polscy studenci są obecni na Eco-Marathon od 2006 roku. Ponad dekadę temu w zawodach wziął udział jeden zespół, który reprezentowało Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) przy Politechnice Warszawskiej. W tym roku nasz kraj w Londynie reprezentować będą zespoły studenckie z Politechniki Lubelskiej, Politechniki Gdańskiej, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Śląskiej czy też Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie.

Zadaniem uczestników zawodów jest zaprojektowanie i zbudowanie energooszczędnego pojazdu w jednej z dwóch kategorii: Urban Concept oraz Prototype, i z jednym z siedmiu napędów.

W pierwszej kategorii pojazd musi spełniać wymogi auta miejskiego, a druga kategoria oznacza futurystyczny pojazd, którego przeznaczeniem jest zapewnienie maksymalnej wydajności.

Dotychczas najlepszy wynik uzyskał pojazd Microjoule la Jolverie z Uniwersytetu Lycee Saint Joseph-La Joliverie w kategorii Prototype pokonując w 2011 roku odległość 3.711 kilometrów na jednym litrze paliwa! To trasa równa podróży z Londynu do Helsinek i z powrotem.

W ubiegłym roku bolid HydroGenius z Politechniki Śląskiej przejechał 281 kilometrów na jednym litrze wodoru i zajął drugie miejsce w swojej kategorii - jako Urban Concept zasilany wodorem. Także rok temu pojazd PAKS 2 z Politechniki Warszawskiej zajął drugie miejsce po tym, jak przejechał 257 kilometrów na jednym litrze benzyny.

(łł)
Michał Dobrołowicz

...

Brawo!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 9:04, 16 Maj 2017    Temat postu:

RMF 24
Fakty
Nauka
​"Ten system rozumuje jak człowiek". Nowe narzędzie do walki z cyberprzestępcami
​"Ten system rozumuje jak człowiek". Nowe narzędzie do walki z cyberprzestępcami

Wczoraj, 15 maja (23:04)

Nową wersję systemu Watson, która ma pomóc w walce z cyberprzestępczością zaprezentowali dziś informatycy IBM. Jak mówią jego twórcy, dzięki Watsonowi liczba krajów odczuwających skutki ataku złośliwego wirusa "WannaCry", który w ostatnich dniach pojawił się w ponad stu krajach na całym świecie, mogłaby być mniejsza. Wirus "WannaCry", który szyfruje pliki i domaga się od ofiar przelania pieniędzy w celu ich odzyskania, zaatakował między innymi brytyjską służbę zdrowia i rosyjskie ministerstwo spraw wewnętrznych.
Zdj. ilustracyjne
/Archiwum RMF FM


Jak wynika z raportu IBM X-Force Threat Intelligence Index 2017, w ubiegłym roku z baz danych wyciekły ponad 4 miliardy rekordów. To o 566 procent więcej niż rok wcześniej. Eksperci z IBM Securityu wskazują także na zmieniające się cele cyberprzestępców: coraz częściej są nimi nieustrukturyzowane dane, takie jak archiwalna poczta elektroniczna, dokumenty biznesowe, kody źródłowe oprogramowania czy przedmioty własności intelektualnej.

Watson przede wszystkim zanim zacznie pracować, musi być nauczony - tak samo jak dziecko. Watsona nie programuje się, tylko uczy się go jako system. Pokazuje mu się przykłady złośliwych wirusów i gdy nauczy się ich, zaczyna działać w internecie - tłumaczy Marcin Spychała, specjalista do spraw cyberbezpieczeństwa w IBM Polska. Watson wie, co znaczą poszczególne informacje: potrafi przeczytać blogi bezpieczeństwa, obejrzeć prezentacje z forum bezpieczeństwa. I potem mówi nam: z dziesiątek incydentów, które widzę u ciebie na tej jednej konkretnej powinieneś się skupić, ponieważ w niej tkwi potencjalne zagrożenie - dodaje Marcin Spychała.
POSŁUCHAJ ROZMOWY ZE SPECJALISTĄ OD CYBERBEZPIECZEŃSTWA O TYM, JAK DZIAŁA SYSTEM WATSON

Z danych IBM Security wynika, że 70 proc. firm zaatakowanych przy użyciu ransomware zapłaciło przynajmniej 10 tysięcy dolarów, by odzyskać dostęp do swoich danych. Gotowość firm do płacenia okupów zmotywowała cyberprzestępców do częstszego sięgania po ten rodzaj złośliwego oprogramowania. Dystrybuowany jest głównie w poczcie spam - w 2016 roku prawie połowa tych wiadomości zawierała niebezpieczne załączniki, a 85 procent z nich to ransomware.

(az)
Michał Dobrołowicz

...

Bardzo dobrze. Oczywiscie ,,Na sposoby sa sposoby" ale to wyscig.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 15:56, 03 Sie 2018    Temat postu:

2 mln widzów w kinach
Podziwiano ją, że straciła 50 kg. Dominika ujawnia dramatyczną prawdę o metamorfozie
Zombie Boy nie żyje. Miał 32 lata
Naukowcy przeszczepili świni płuca wyhodowane w laboratorium
Zdobyły najwyższy wynik w teście Mensy. Mają IQ wyższe od Einsteina i Hawkinga
Stoczni z Gdyni brakuje rąk do pracy
Zombie Boy nie żyje. Miał 32 lata
Imigranci z Afryki zmienili szlak do Europy
Colin Farrell postawił sprawę jasno. Bachleda-Curuś może wiele stracić
Okrutne słowa na łożu śmierci. Córka Jobsa wyjawiła, co powiedział jej ojciec
Na niestosownym zdjęciu oddaje hołd powstańcom. Fani oburzeni
Prezydent Andrzej Duda poleci do Australii rejsowym samolotem. Dlaczego nie skorzysta z rządowej maszyny?
Żart niemieckego marketu strzałem w "10". Tak zarabia się na upale
Trzeba wrócić do żywego kontaktu z drugą osobą. SMS-y i lajkowanie to nie jest prawdziwa relacja.
Nie trzeba brać ślubu z powodu ciąży. Głównym powodem pobierania się narzeczonych powinna być miłość.
NEWS
Rzuciła pracę w banku i została pisarką. Jej książki są dowodem w sprawach rozwodowych
Zabarykadował się w mieszkaniu, grozi wysadzeniem bloku. Mieszkańcy ewakuowani Imigranci z Afryki zmienili szlak do Europy
Prezydent Andrzej Duda poleci do Australii rejsowym samolotem. Dlaczego nie skorzysta z rządowej maszyny?
Sinice odpuszczają. Jedo kąpielisko wciąż zamknięte Kto wybudował Stonehenge?
Zdjęcia z Insta od drugiej strony. Można się zdziwić
Kłopoty córki Korwina-Mikkego. Może nawet pójść do więzienia
Żart niemieckego marketu strzałem w "10". Tak zarabia się na upale
Zdobyły najwyższy wynik w teście Mensy. Mają IQ wyższe od Einsteina i Hawkinga
Oblężenie Kasprowego Wierchu. Kolejka na 4 godziny
Zombie Boy nie żyje. Miał 32 lata
Okrutne słowa na łożu śmierci. Córka Jobsa wyjawiła, co powiedział jej ojciec
PUDELEK
Rzecznik Dudy niezdarnie miga się od odpowiedzi: "Opozycja LŻY PREZYDENTA"
Kate Middleton wspiera Meghan po aferze z jej ojcem. "Wkłada dużo pracy w to, żeby być dla niej miłą" Zombie Boy NIE ŻYJE!
Chajzer i partnerka tłumaczą się z adopcji psów, do której nie doszło: "Mamy jedną sypialnię!"
Sara Boruc krytykuje pozostałe WAGs: "Robią infantylne sesje zdjęciowe w NIE SWOICH DOMACH" Doda trzyma fana za palec
62-letnia Olejnik chwali się wysportowaną figurą w bikini: "Ciężka codzienna praca" (FOTO)
Kim Kardashian i jej rozebrane siostry razem w kampanii Calvina Kleina
48-LETNIA Naomi Campbell jest w ciąży ze Skeptą? Raper pokazał zdjęcie USG!
Lena Dunham kusi sutkiem w koszuli nocnej Ekskluzywny Menel został ojcem!
Dziś Międzynarodowy Dzień Piwa. Zobaczcie, jak złotym trunkiem raczą się gwiazdy (ZDJĘCIA)
Rodzice bronią Piotra T.: "Nie jest zboczeńcem i idiotą". "Panuje moda na niszczenie niewygodnych ludzi"
HUMOR
Nie mogli zachować powagi. Posłowie płakali ze śmiechu
Osły udają zebry w egipskim zoo. Opiekun idzie w zaparte
Upały, że nie można wytrzymać. Internauci w wielkim stylu rozładowują frustrację
Rodziny się nie wybiera
Nastolatki próbują obsłużyć stary telefon
Zdjęcia z Insta od drugiej strony. Można się zdziwić
Koń by się uśmiał? Dosłownie!
Upał aż strach. Małpy jedzą mrożone owoce
107-metrowy tor dla samochodzików w mieszkaniu
Nagranie, które pokochały tysiące. Dostawca pizzy z USA dosiadł się do fortepianu
Wpadka na oczach Putina. Okręt uderzył w most na wojskowej paradzie
Nie uwierzysz, że nazwali tak swoje dzieci. Najdziwniejsze imiona tego roku
Tylu kangurów tam jeszcze nie było. Australijczycy walczą z prawdziwą plagą
SPORT pokaż
PIENIĄDZE pokaż
MOTO pokaż
TECH pokaż
PODRÓŻE pokaż
FILM pokaż
MODA & BEAUTY pokaż
GOTOWANIE pokaż
GWIAZDY INTERNETU pokaż
ZDROWIE pokaż
PSYCHOLOGIA pokaż
SEKS & ZWIĄZKI pokaż
PARENTING pokaż
ROZRYWKA pokaż
MUZYKA pokaż
NA ŻYWO
Zamknij
Zobacz także:
Okrutne słowa podczas ostatniego spotkania przed śmiercią. Córka Steve’a Jobsa wspomina ojca
Kiedy była przy nim, czuła, że obcuje z kimś wyjątkowym. Jednocześnie doświadczała ze strony słynnego ojca wielu przykrości. O niełatwej relacji z twórcą Apple Lisa Brennan-Jobs pisze w pamiętniku, który zostanie niebawem wydany.
Pamiętnik pt. "Small Fry" trafi do sprzedaży 4 września. Ruszyła już jego przedsprzedaż. Trawa też akcja promocyjna, w której ujawniane są szczegóły wzajemnych relacji córki z ojcem. Ich ostatnie spotkanie opisuje Daily Mail .
- Czuć od ciebie zapach jak z toalety - miała usłyszeć Lisa Brennan-Jobs . Okrutną uwagę usłyszała podczas ostatniego spotkanie z ojcem. Był wtedy umierający, leżał w łóżku. Zabijany przez raka miliarder wypowiedział te słowa, bo córka spryskała sobie twarz różanym zapachem.
- Nic nie dostaniesz. Rozumiesz? Nic - powiedział do córki innym razem, gdy ta zadała pytanie, czy kiedyś dostanie po nim w spadku jego Porsche. Jak podkreśliła w wywiadzie dla Vanity Fair , wyraźnie dał jej tym do zrozumienia, że nie mówi wyłącznie o samochodzie. Czy była tym bardzo zdziwiona? Tego nie wyjawiła, ale po opisach ich wcześniejszych relacji można się domyślać, że do podobnych sytuacji była przyzwyczajona.
Założycie Apple wypierał się ojcostwa. Chrisann Brennan urodziła Lisę w 1978 r. Steve Jobs uznał ją za córkę dopiero, gdy testy na ojcostwo wykazały, że jest jego dzieckiem. Później nazwał jej imieniem jeden z prototypów produkowanych przez Apple komputerów, jednak i tego ostatecznie zaczął się wypierać.
Dopiero przy Bono powiedział prawdą. Chodziło o nazwę komputera Apple Lisa. Jobs przez lata powtarzał, że maszyna nie została nazwana po córce. Przyznał, że było dokładnie odwrotnie dopiero, gdy o insprację do nazwy zapytał go wokalista U2 .
Przez pierwsze 2 lata życia Lisy Jobs nie utrzymywał z nią kontaktów. W "Small Fry" możemy przeczytać opis ich pierwszego spotkania.
Czy wiesz kim ja jestem? Zapytał 3-latkę odgarniając sprzed swoich oczu włosy. Nie wiedziała. Głosem przywodzącym na myśl Vadera z "Gwiezdnych wojen" wyjaśnił, że ojcem. Później dodał, że jest jedną z najważniejszych osób, jakie pozna w życiu - czytamy we fragmcie pamiętnika.
Od tamtego momentu widywali się, ale ich relacje nigdy nie przypominały normalnych relacji ojca z córką. Podczas gdy Lisa czuła się przy nim oświecona, on tracił w jej obecności swój naturalny polot.

...

Szok. To psychol. Zaluje ze go tu promowalem.
Jednak to kapitalista a z takimi trzeba uwazac.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 14:00, 22 Sty 2020    Temat postu:

Naukowcy opracowali materiał budowlany, który... żyje i może się "rozmnażać"

Jest to mieszanina piasku i cyjanobakterii oraz kilku innych składników.Nowy materiał może rozrastać się i sam naprawiać pęknięcia,a przy tym ma znacznie mniejszy ślad węglowy.Co więcej, może się „rozmnażać”.Uczeni wykazali,że z 1 cegły macierzystej można uzyskać do 8 cegieł w trzech pokoleniach
...

Znakomite rozwiazanie!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:37, 04 Lip 2023    Temat postu:

Studenci Politechniki Łódzkiej najlepszymi konstruktorami małych turbin

Grupa studentów z Politechniki Łódzkiej zdobyła pierwsze miejsce w finale International Small Wind Turbine Contest. Opracowana przez młodych badaczy innowacyjna turbina wiatrowa osiągnęła najlepszy wynik w kategorii najwyższa roczna produkcja energii.

...

Co nie dziwi. Już w XIX wieku Polacy byli z tego znani np. słynny Domeyko w Ameryce.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna -> Wiedza i Nauka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
cbx v1.2 // Theme created by Sopel & Programy