Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna
Pieśni Wielkopostne .

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna -> Tam gdzie nie ma już dróg...
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 9:22, 15 Lut 2013    Temat postu: Pieśni Wielkopostne .

Wielki Post jak kazdy okres ma swoje piesni . Najpiekniejsza mi znana jest :

Krzyżu święty nade wszystko

Pieśń pasyjna, która jest tłumaczeniem fragmentu łacińskiego hymnu Pange, lingua gloriosi proelum certaminis (Sław, języku, bój chwalebny).

Autorem hymnu był Wenancjusz Fortunat, biskup Poitiers (zm. 601 r.), który ułożył go dla uczczenia kawałka drzewa Krzyża świętego, podarowanego w 569 r. księżniczce Radegundzie przez cesarza bizantyńskiego Justyna II.

Sprowadzenie relikwii było w Poitiers wielką uroczystością, a biskup uczcił je jeszcze kilkoma innymi pieśniami.

Hymn w wersji łacińskiej był włączony do brewiarza na jutrznię w Wielkim Poście.

Najstarszy zachowany polski tekst (1550-1555) znajduje się w kancjonale biblioteki w Kórniku.

(KAI)

1. Krzyżu święty, nade wszystko,
drzewo przenajszlachetniejsze!
W żadnym lesie takie nie jest,
jedno, na którym sam Bóg jest.
Słodkie drzewo, słodkie gwoździe
rozkoszny owoc nosiło.

2. Skłoń gałązki, drzewo święte,
Ulżyj członkom tak rozpiętym.
Odmień teraz oną srogość,
Którąś miało z urodzenia.
Spuść lekuchno i cichuchno
Ciało Króla niebieskiego.

3. Tyś samo było dostojne,
Nosić światowe Zbawienie,
Przez cię przewóz jest naprawion,
Światu, który był zagubion,
Który święta Krew polała,
Co z Baranka wypłynęła.


Na tym zwykle konczymy ale jest dalszy ciag .

4. W jasełkach leżąc gdy płakał,
Już tam był wszystko oglągał,
Iż tak haniebnie umrzeć miał,
Gdy wszystek świat odkupić chciał
W on czas między zwierzętami
A teraz między łotrami.

5. Niesłychana to jest dobroć,
Za kogo na krzyżu umrzeć,
Któż to może dzisiaj zdziałać,
Za kogo swoją duszę dać?
Sam to Pan Jezus wykonał,
Bo nas wiernie umiłował.

6. Nędzne by to serce było,
co by dziś nie zapłakało,
widząc Stworzyciela swego
na krzyżu zawieszonego.
Na słońcu upieczonego
Baranka Wielkanocnego.

7. Maryja, matka patrzyła
Na członki, co powijała,
Powijając całowała,
Z tego wielką radość miała
Teraz je widzi sczerniałe,
Żyły, stawy w Nim porwane.

8. Nie był taki, ani będzie
Żadnemu smutek na świecie,
Jaki czysta Panna miała
Wonczas, kiedy narzekała:
Nędzna ja sierota dzisiaj.
Do kogóż ja się skłonić mam.

9. Jednegom Synaczka miała,
Com Go z nieba być poznała,
I tegom już postradała,
Jenom sama się została,
Ciężki ból cierpi me serce,
Od żalu mi się rozpaść chce.

10. W radościm Go porodziła,
Smutku żadnego nie miała,
A teraz wszystkie, boleści
Dręczą mnie dziś bez litości;
Obymże Ja to mogła mieć,
Żebym mogła teraz umrzeć.

11. Byś mi, synu, nisko wisiał,
Wżdybyś ze mnie pomoc miał,
Głowę bym Twoją podparła,
Krew zsiadłą z lica otarła;
Ale Cię nie mogę dosiąc,
Tobie, Synu, nic dopomóc

12. Anielskie się słowa mienią,
Symeonowe się pełią;
Anioł rzekł: Pełnaś miłości,
A jam dziś pełna gorzkości.
Symeon mi to powiedział,
Iż me serce miecz przebóść miał.

13. Ni ja ojca, matki, brata,
Ni żadnego przyjaciela
Skądże pocieszenie mam mieć?
Wolałabym stokroć umrzeć,
Niżwidzieć żołnierza złego
Co przebił bok Syna mego.

14. Matki, co synaczki macie,
Jako się w nich wy kochacie,
Kiedy wam z nich jeden umrze,
Ciężki ból ma serce wasze;
Cóż ja, com miała jednego,
Już nie mogę mieć inszego.

15. O, niestetyż, miły Panie,
Toć nie małe rozłączenie;
przedtem było miłowanie
A teraz ciężkie wzdychanie.
Czemuż, Boże Ojcze nie dbasz,
O Synaczka pieczy nie masz?

16. Którzy tej Pannie służycie,
Smutki Jej rozmyśliwajcie,
Jako często omdlewała,
Często na ziemię padała.
Przez te smutki, któreś miała,
Uprośże nam wieczną chwałę!


Absolutnie genialna piesn . A tekst to wspanialy przyklad poezji staropolskiej .
Pierwsze zwrotki to znakomita realizacja zasady pars pro toto czyli czesc zamiast calosci . Spiewamy o Krzyżu myslimy o Jezusie . Jest to tak oczywiste ze nawet nie trzeba tlumaczyc .

Nastepne 3 zwrotki juz sa o Jezusie . Tlumacza doslownie sens Śmierci Zbawiciela .

Ostatnie 10 !!! zwrotek o bólu Matki !!! Proporcja niebywala ! Ale nie przypadkowa pokazujaca przez jakie oczy najlepiej patrzec . Matki . Bo wszak dla nas mozliwe jest tylko współcierpienie . Jak Ona .

Z doskonalymi slowami wspolgra genialna muzyka . Harmonia i rytmika naprawde niebianska . Muzyka ta otwiera niebo . Wznosi sie i opada kolyszaco . W istocie jest to kolysanka jaka matka spiewa dziecku . A krzyż pełni funkcję kołyski !
Tym sposobem okrucienstwo ,,odmienia oną srogość'' . Krzyż staje sie wyrazem miłości . Cala piosenka jest wykladem Ewangelii i Biblii . Trudno o lepszy ! W ogole rozwazania piesni takich jak ta wiecej dadza kazdemu niz wyklady teologii . Mozna by jeszcze dlugo mowic o tej piesni ale nie da sie w pelni wyrazic tresci duchowych slowami . Po prostu trzeba samemu przezyc !

http://www.youtube.com/watch?v=rRzfWA8sPR8


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BRMTvonUngern dnia Śro 10:48, 26 Lut 2020, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 18:54, 08 Kwi 2014    Temat postu:

I Międzynarodowy Szczeciński Festiwal Muzyki Pasyjnej

Dwanaście chórów z Polski i Niemiec wystąpi podczas I Międzynarodowego Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Pasyjnej. Dziesięć z nich weźmie udział w konkursie. Festiwal rozpocznie się w piątek - poinformowali podczas wtorkowej konferencji prasowej organizatorzy wydarzenia.

Muzyka pasyjna wpisana jest w kalendarz liturgiczny kościoła. Wykonuje się ją w okresie Wielkiego Postu. Komponowali ją najwięksi kompozytorzy, od średniowiecza do czasów współczesnych. Najczęściej muzyka pasyjna opisująca Mękę Pańską przewyższa swymi walorami artystycznymi inne utwory religijne.

Chóry zaprezentują w Szczecinie utwory pasyjne takich kompozytorów jak Anthon Bruckner, Mikołaj Gomółka, Piotr Czajkowski, Sergiusz Rachmaninow czy Wolfgang Amadeusz Mozart.

Jak powiedział dyrektor artystyczny Festiwalu Tomasz Wilkosz, Festiwal ma rangę konkursu, a występujące zespoły będzie oceniało międzynarodowe jury.

Za pierwsze miejsce w każdej kategorii zespoły otrzymają statuetkę "Złotej Korony", zaprojektowaną przez młodą artystkę Mariannę Lisiecką, studentkę Rzeźby ASP we Wrocławiu.

Festiwal rozpocznie się artystyczną inscenizacją Drogi Krzyżowej. Występy chórów odbywać się będą w kilku szczecińskich kościołach.

Koncert finałowy oraz wręczenie statuetek zaplanowano na niedzielne popołudnie w tamtejszej bazylice archikatedralnej.

Jak powiedział kanclerz kurii szczecińsko-kamieńskiej ks Sławomir Zyga, utwory pasyjne to nie tylko arcydzieła muzyki, "lecz powstały one dla konkretnego okresu i konkretnej przestrzeni sakralnej". - I tylko w tym okresie i w tej przestrzeni brzmią najlepiej, bo harmonizują z całością przeżywania człowieka, który przygotowuje się do nadziei zmartwychwstania - dodał.

Jak podkreślił, to nie są łatwe utwory, jak np. kolędy, ale "dotykają tych strun związanych z bólem, cierpieniem, niezrozumieniem".

Do muzyki pasyjnej zalicza się takie utwory jak: pasje, responsoria czy też lamentacje.

Pasja to historia męki i śmierci Jezusa Chrystusa oraz jej opis zawarty w czterech Ewangeliach. To również jej sceniczne przedstawienie w postaci dramatycznego misterium albo utwór muzyczny, którego podstawę stanowi tekst jednego z ewangelistów. "Passio" z łaciny oznaczy cierpienie, mękę.

Pasja była początkowo czytana. W X wieku, zaczęto ją śpiewać. Jedną z ważniejszych części repertuaru pasyjnego stanowią utwory Stabat Mater ("Stoi Matka obolała...).

Najsłynniejszym twórcą pasji był Jan Sebastian Bach. Skomponował pięć pasji. Do naszych czasów w całości dotrwały tylko dwie: wg św. Jana oraz wg św. Mateusza.

Pasje tworzyli też m.in. Orlando di Lasso, Georg Friedrich Telemann, czy współcześnie Krzysztof Penderecki lub fiński kompozytor Arvo Part.

...

Znakomity i potrzebny festiwal . Rozumiem ze to pierwsza edycja ! Zatem dlugiego trwania zycze !


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:54, 25 Mar 2015    Temat postu:

II Międzynarodowy Szczeciński Festiwal Muzyki Pasyjnej

31 chórów z Polski, Litwy i Niemiec wystąpi podczas II Międzynarodowego Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Pasyjnej. 28 z nich weźmie udział w konkursie. Festiwal rozpocznie się w piątek - poinformowali organizatorzy wydarzenia.

Jak poinformował dyrektor organizacyjny festiwalu Tomasz Wilkosz, do Szczecina przyjedzie około 900 chórzystów z kilku niemieckich, jednego litewskiego oraz wielu miast całej Polski. Udział w festiwalu zapowiedziało też sześć chórów szczecińskich. W jury zasiądą eksperci śpiewu chóralnego z Polski, Litwy i Norwegii.

Zmagania chórów poprzedzi w piątek seminarium pt. "Polskie pieśni pasyjne".

Artyści będą występować w różnych szczecińskich kościołach, a także w dwóch niemieckich przygranicznych miejscowościach Penkun i Bruessow. W niedzielę stworzą oprawę muzyczną do kilkunastu mszy świętych w szczecińskich świątyniach. Konkursowi towarzyszyć będą także koncerty muzyki pasyjnej. W sobotę zaplanowano ich siedem.

Jak zapowiada Wilkosz, będą wykonywane zarówno dzieła uznanych, np. renesansowych czy barokowych kompozytorów, ale także współczesnych. Zaplanowaliśmy również wykonania premierowe - dodała dyrektor artystyczny imprezy Iwona Wiśniewska-Salamon. Bardzo dużo młodych kompozytorów sięga obecnie po tę tematykę - podkreśliła.

W programie festiwalu znalazły się m.in. utwory pasyjne takich kompozytorów jak: Anton Bruckner, Jan Sebastian Bach, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Wacław z Szamotuł, Orlando di Lasso, czy zwany "angielskim Palestriną" William Byrd.

Za pierwsze miejsce w każdej kategorii zespoły otrzymają statuetkę "Złote Pasmo". Koncert finałowy oraz wręczenie statuetek zaplanowano na niedzielne popołudnie w tamtejszej bazylice archikatedralnej.

Muzyka pasyjna wpisana jest w kalendarz liturgiczny Kościoła. Wykonuje się ją w okresie Wielkiego Postu. Komponowali ją najwięksi kompozytorzy, od średniowiecza do czasów współczesnych. Najczęściej muzyka pasyjna opisująca Mękę Pańską przewyższa swymi walorami artystycznymi inne utwory religijne.

Do muzyki pasyjnej zalicza się takie utwory jak: pasje, responsoria czy lamentacje.

Pasja to historia męki i śmierci Jezusa Chrystusa oraz jej opis zawarty w czterech Ewangeliach. To również jej sceniczne przedstawienie w postaci dramatycznego misterium albo utwór muzyczny, którego podstawę stanowi tekst jednego z ewangelistów. "Passio" z łaciny oznaczy cierpienie, mękę.

Pasja była początkowo czytana. W X wieku zaczęto ją śpiewać. Jedną z ważniejszych części repertuaru pasyjnego stanowią utwory Stabat Mater ("Stoi Matka obolała... - red.).

Najsłynniejszym twórcą pasji był Jan Sebastian Bach. Skomponował pięć pasji. Do naszych czasów w całości dotrwały tylko dwie: wg św. Jana oraz wg św. Mateusza.

Pasje tworzyli też m.in. Orlando di Lasso, Georg Friedrich Telemann, czy współcześnie Krzysztof Penderecki lub fiński kompozytor Arvo Part.

...

Tak na kazdy okres roku mamy piesni .


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 10:51, 27 Mar 2015    Temat postu:

Szczecin: II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Pasyjnej

Szczecin rozbrzmiewa chórami. Blisko 1000 wokalistów z Litwy, Niemiec i Polski bierze udział w rozpoczynającym się II Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Pasyjnej. Do niedzieli będzie można usłyszeć renesansowe, barokowe i współczesne kompozycje, wiele wykonanych premierowo.

- Pierwsze zaprezentują się przed publicznością szczecińskie chóry Collegium Maiorum i chóru Kameralnego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego - zapowiada organizatorka festiwalu Iwona Wiśniewska-Salomon.

W sumie przed międzynarodowym jury wystąpi 31 zespołów chóralnych. W niedzielę podczas koncertu finałowego w Bazylice Archidiecezjalnej w Szczecinie zostanie ogłoszony laureat i zdobywca statuetki "Złotego Pasma".

...

Tak to najwyzsze osiagniecie muzyki . Nie ma nic wznioslejszego piekniejszego pelniejszego w wyrazie niz piesni pasyjne . Szczyt muzyki .


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 14:00, 28 Maj 2017    Temat postu:

Poruszająca interpretacja taneczna Stabat Mater
J-P Mauro
Komentuj


Udostępnij
Komentuj


Hymn do Maryi zyskał nową, przejmującą oprawę


I
nbal Oshman stworzyła niesamowite dzieło, będące interpretacją hymnu Stabat Mater. Bliżej mu do baletu niż do opery, ponieważ artystka posłużyła się tańcem dla wyrażenia emocji zawartych w utworze. Przedstawienia pod nazwą M Stabat Mater są wystawiane w Europie.

Twórcą muzyki jest Pergolesi, który napisał wiele barokowych oper. Stabat Mater jest gatunkiem podejmowanym przez wielu kompozytorów w ramach mszy żałobnej Requiem. Pergolesi napisał go podczas ostatniego zmagania z gruźlicą, na którą umierał we franciszkańskim klasztorze. Umarł kilka tygodni po ukończeniu dzieła.

W 2013 roku pochodząca z Izraela choreograf, Inbal Oshman zadebiutowała przedstawieniem M Stabat Mater w Bangalore, w Indiach, wraz z Attakkalari Dance Company. Występ spotkał się z uznaniem krytyki i od tamtej pory można go zobaczyć w różnych miastach Europy, podczas spektakli, gdzie towarzyszy mu orkiestra Geneva Camerata.

Zespół w taki sposób opisuje to dzieło:

Wczuwając się w ból i cierpienie Maryi, M Stabat Mater jest nowym spektaklem, zagłębiającym temat macierzyństwa przez emocje takie jak rozpacz, strach i współczucie. W tej hipnotycznej podróży po znaczeniu macierzyństwa, taniec i muzyka stają na przeciwległych biegunach, dotykając dwóch rzeczywistości: boskiej i ziemskiej, desperacji i nadziei.
Song: M Stabat Mater | Singer: Inbal Oshman
Inbal Oshman
Od 2006 roku Inbal Oshman tworzyła oklaskiwane na całym świecie przedstawienia taneczne, wśród nich M Stabat Mater, Fitting Room, Yellow Bride oraz Gradation. W 2016 roku wystąpiła ze spektaklem M Stabat Mater w Genevie.

...

Najwyzszy rodzaj sztuki docierajacy do Istoty. Czyli Boga.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 9:31, 23 Mar 2018    Temat postu:

Ciemne Jutrznie pośród szkieletów dinozaurów? Zobaczcie Grandelavoix!
Magdalena Galek | 22/03/2018

Koen Broos
Udostępnij Komentuj 0
Ciemne Jutrznie wyśpiewane pośród szkieletów dinozaurów? To niecodzienne wydarzenie muzyczne odbędzie się podczas Wielkopostnego Festiwalu Nowe Epifanie.

Ciemne Jutrznie to w liturgii Kościoła nabożeństwo odprawiane w Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wielką Sobotę. Ma pomóc wejść wiernym w tajemnicę męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. „Ciemne Jutrznie” jako dzieło muzyczne wykonane przez belgijskich śpiewaków z zespołu Graindelavoix może także tę rolę spełnić.



Festiwal Nowe Epifanie
W najbliższą niedzielę w Muzeum Geologicznym w Warszawie zabrzmi wielogłosowy śpiew skomponowany przez włoskiego księcia Carla Gesualdo. Ten renesansowy kompozytor słynący niestety z mrocznych dokonań, o czym możecie usłyszeć w wideo poniżej, pogalopował w twórczości daleko poza swoją epokę. Być może tak daleko, że staje się ona zrozumiała dopiero dziś, po 400 latach, o czym mówi Łukasz Kozak, jeden z kuratorów programu muzycznego Festiwalu Nowe Epifanie:




„Upiorne” Ciemne Jutrznie
Choć polifonie „Ciemnych Jutrzni” zostały tu nazwane potwornymi, w rozmowie z Aleteia.pl kurator wyjaśnia:

Muszę się wycofać z zarzutu upiorności. O ile Gesualdo ma opinię szaleńca i o ile ta polifonia miała zawsze opinię dziwacznej, to gdy słuchałem jej na próbie w wykonaniu Grandelavoix, pod kierownictwem Björna Schmelzera, była ona nieprawdopodobnie piękna.
O tym, jak zespół osiąga taki efekt mówi w wideo kurator Sonia Wronkowska:




Muzyka sakralna i… dinozaury?
Owo poszukiwanie odbędzie się w niekonwencjonalnych okolicznościach – nie w sali koncertowej czy świątyni, ale w Muzeum Geologicznym pełnym szkieletów dinozaurów, mamutów oraz pośród skamielin. Skąd taki pomysł?

Łukasz Kozak zdradza Aleteia.pl:

Jest kilka powodów. Szukaliśmy wnętrza, które miałoby doskonałą akustykę, pasującą do tego repertuaru. A wnętrze muzeum jest utrzymane w architekturze przypominającej nieco włoski kościół, nieco pałac, jest takie podcieniowe, galeryjne, a mamy przecież do czynienia z muzyką księcia. To jest architektura, która doskonale do niej pasuje. Kolejna rzecz jest taka, że koncert muzyki dawnej nie musi się odbywać w filharmonii albo w kościele. My szukaliśmy miejsc niestandardowych. Takie jest też podejście Björna Schmelzera, który lubi takie lekko powariowane klimaty, lubi działać w sposób nowatorski. Więc to wnętrze pasuje też do zespołu Grandelavoix.
Tych, którzy nie będą mogli osobiście doświadczyć nowatorskich „Ciemnych Jutrzni” w Muzeum Geologicznym zachęcamy do posłuchania nagrania fragmentu koncertu z Chapelle Corneille w Rouen we Francji:

...

Na ten czas akurat pasuje i bardziej mozna przezyc.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna -> Tam gdzie nie ma już dróg... Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
cbx v1.2 // Theme created by Sopel & Programy