Genetyka najnowszy dział... historii.

PostWysłany: Pon 18:19, 17 Kwi 2017    Temat postu: Genetyka najnowszy dział... historii.

Fakty
Polska
Genetycy zbadali pochodzenie książąt mazowieckich. Zadziwiające odkrycie!

Dzisiaj, 17 kwietnia (15:2Cool

Szczecińscy genetycy zbadali szczątki książąt mazowieckich Janusza i Stanisława, którzy żyli na początku XVI wieku. Naukowcy ustalili, że jeden z przedstawicieli rodu Piastów posiada haplogrupę chromosomu Y, charakterystyczną dla German i Celtów.
Ostatni książęta mazowieccy: Janusz, Stanisław i Anna
/Polkowski/Tygodnik Ilustrowany /Wikimedia

Z zębów oraz fragmentu kości udowej księcia Janusza udało się wyizolować DNA i ustalić haplogrupę chromosomu Y jako grupę R1b, potocznie nazywaną celtycką lub atlantycką - powiedział w rozmowie z PAP dr Andrzej Ossowski z Zakładu Genetyki Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.

Jak wyjaśnił genetyk, haplogrupy są to cechy charakterystyczne dla ludzi pochodzących z określonego regionu. Na podstawie ustalania haplotypu DNA mitochondrialnego i DNA męskiego - czyli Y - jesteśmy w stanie określić z dużym prawdopodobieństwem, z jakiej części Europy dana osoba może pochodzić - dodał.

Ossowski zaznaczył, że odkryta grupa R1b "jest charakterystyczna dla Europy Zachodniej, gdzie występuje z częstotliwością nawet 80 proc.". Jednocześnie jest ona nietypowa dla populacji z Europy Wschodniej, gdzie występuje z częstotliwością do 10 proc. - powiedział.

Haplogrupę R1b mieli przedstawiciele najbardziej znanych rodów władających przez wieki Europą m.in. Wettyni, Burbonowie i Habsburgowie czy dynastia Stuartów.

Odkrycie to może wskazywać na pochodzenie całego rodu Piastów. Należy jednak pamiętać, że jest to pierwsze badanie. Od Piastów do książąt mazowieckich minęło wiele czasu i mogły zaistnieć mechanizmy znane w naturze, które wpłynęły na zaburzenie dziedziczenia cech - podkreślił dr Ossowski.

Wyniki przeprowadzonych badań nie przesądzają o narodowości, bo ta jest silnie związana z kulturą i tradycją, w której dana osoba żyła; nie mylmy więc kwestii biologicznych z ustalaniem narodowości - powiedział w rozmowie z PAP koordynator badań dr hab. Tomasz Kozłowski, antropolog z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Uproszczenie, że Piastowie byli Niemcami czy Brytyjczykami, jest absolutnie nie na miejscu - zaznaczył.

Prowadzone analizy były szczególne, gdyż znacznie rzadziej bada się chromosom Y - determinujący płeć męską. Dzieje się tak z prostego powodu - w szczątkach sprzed wielu setek lat jest niezwykle mało takiego materiału DNA - wyjaśnił dr Kozłowski.

Wedłuhg antropologa "nie można wykluczyć przerwania linii Piastów od czasów Mieszka I do okresu, w którym żyli książęta mazowieccy".

Nie sugeruję niewierności małżeńskiej w żadnym pokoleniu, ale trzeba wziąć taką ewentualność pod uwagę. Dlatego tak ważna będzie dla nas możliwość kolejnych badań. Potwierdzenie obecnych ustaleń w trakcie analizy innych szczątek przedstawicieli rodu Piastów pozwoliłoby wyciągnąć wnioski z większym prawdopodobieństwem - dodał. Podkreślił, że ustalenie haplogrupy przez szczecińskich naukowców uważa za spore osiągnięcie.

Naukowcy zapowiadają przeprowadzenie kolejnych badań, mających na celu uzyskanie materiału genetycznego od innych osób spokrewnionych z rodem Piastów. Szczecińscy genetycy liczą, że będą mieli okazję rozpocząć badania dotyczące pochodzenie rodu Gryfitów.

Szczątki książąt mazowieckich były badane w latach 50. XX wieku przez zespół prof. Wiktora Grzywo-Dąbrowskiego. Toruńscy naukowcy postanowili ponownie otworzyć miejsca ich pochówku w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie - tłumacząc, że obecnie dysponują lepszym zapleczem technicznym do badań.

Genetycy z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie wykonali badania w ramach interdyscyplinarnego projektu badawczego "Kultura funeralna elit Rzeczypospolitej od XVI do XVIII wieku na terenie Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego". Jest on prowadzony przez prof. Annę Drążkowską z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

I tak genetyka stala sie dzialem... historii SmileSmileSmile Niestety w XVI wieku wszelkie rody panujace byly ze soba spokrewnione. Toz Chrobry byl niby w 50% ,,Czechem"... A po jeszcze 10 pokoleniach zon z calej Europy to juz geny mogl miec Piast irlandzkie czy hiszpanskie SmileSmileSmile

PostWysłany: Wto 20:49, 30 Maj 2017    Temat postu:

Rozkodowano DNA mumii. Starożytni Egipcjanie mieli coś z Europejczyków

1 godz. 22 minuty temu

Międzynarodowy zespół naukowców przeprowadził pierwsze badania genomu egipskich mumii. Ich analiza pokazała, że o ile współcześni Egipcjanie są bliżej spokrewnieni z ludami Afryki sub-saharyjskiej, starożytni mieszkańcy Egiptu mieli więcej wspólnego z narodami zamieszkującymi obszar Bliskiego Wschodu a nawet Europy. Autorzy pracy opublikowanej w czasopiśmie "Nature Communications" za swój największy sukces uznają samo rozkodowanie DNA mumii, które jeszcze niedawno uznawano za niemożliwe.
Sarkofag Tadji z Abusir el-Meleq /bpk/Aegyptisches Museum und Papyrussammlung, SMB/Sandra Steiss /materiały prasowe

Międzynarodowy zespół pod kierunkim badaczy z University of Tuebingen i Max Planck Institute for the Science of Human History w Jenie po raz pierwszy wyizolował i zbadał starożytne DNA z egipskich mumii, pochodzących z okresu między 1400 lat pne i 400 lat ne. Pobrano materiał ze 151 mumii, pochodzących ze stanowiska archeologicznego Abusir el-Meleq nad Nilem, kolekcji przechowywanej w University of Tuebingen oraz zbiorów Felix von Luschan Skull Collection w Museum of Prehistory przy Staatliche Museen zu Berlin. W sumie udało się zbadać DNA mitochondrialne w przypadku 90 osób i odtworzyć pełny genom w przypadku trzech.

Egipt jest szczególnie cennym miejscem tego typu badań. Po pierwsze znajduje się w miejscu styku i przenikania się wielu kultur, po drugie jego historia jest wyjątkowo dobrze opisana. Niestety do tej pory badania DNA egipskich mumii uznawano za niemożliwe ze względu na poziom zachowania materiału genetycznego, jak i możliwe jego zanieczyszczenie. Wydawało się, że ewentualne wyniki nie będą wiarygodne. Najnowsze osiągnięcia technik odzyskiwania i badania starożytnego DNA otworzyły tu jednak nowe możliwości.

Szanse przetrwania DNA w tych próbkach były oceniane dość sceptycznie - przyznaje Johannes Krause, szef Max Planck Institute w Jenie. Gorący klimat Egiptu, wysoka wilgotność w grobowcach, chemikalia używane do mumifikacji zwłok, wszystko to przyczynia się do degradacji materiału genetycznego - tłumaczy. Fakt, że autorom pracy udało się uzyskać jądrowe DNA z mumii i potwierdzić, że jego analiza przynosi wiarygodne wyniki, można uznać za prawdziwy przełom, otwierający drogę do bezpośrednich badań innych zmumifikowanych szczątków. Kluczem do sukcesu okazało się pominiecie obecnych w mumiach miękkich tkanek i pobranie materiału do badań z kości i zębów.

Szczególnie interesowały nas zmiany genomu starożytnych mieszkańców Abusir el-Meleq - mówi Alexander Peltzer z University of Tuebingen. Badacze chcieli ustalić, na ile społeczność ta zmieniała się na poziomie genetycznym pod wpływem kontaktów i podbojów przez inne społeczności, jak wyglądała też na tle współczesnych Egipcjan. Chcieliśmy określić, czy podboje Aleksandra Wielkiego, czy innych obcych najeźdźców mogły zostawić w niej genetyczny ślad - dodaje Verena Schuenemann z tego samego uniwersytetu.

Okazało się, że ówcześni Egipcjanie byli najbliżej spokrewnieni z mieszkańcami ówczesnego Lewantu, a także neolitycznymi społecznościami z obszaru Azji Mniejszej i Europy. Genom mieszkańców Abusir el-Meleq nie uległ w badanym przez nas okresie około 1300 lat istotnym zmianom, co oznacza, że nie poddawała się ona zewnętrznym wpływom i podbojom - mówi Wolfgang Haak z Jeny. Dane dotyczące współczesnych Egipcjan wskazują natomiast na zauważalnie większe pokrewieństwo z ludami Afryki sub-saharyjskiej, które pojawiło się około 1500 lat temu. Prawdopodobnie przyczyniła się do tego żegluga wzdłuż Nilu, silniejsze kontakty handlowe, a także handel niewolnikami.

Kluczowym osiągnięciem badaczy jest potwierdzenie, że badanie odzyskanego z mumii DNA może przynieść wiarygodne wyniki. To oznacza, że badania mumii mogą wkrótce poważnie przyczynić się do wzbogacenia naszej wiedzy o starożytnym Egipcie i weryfikacji tego, co wiemy na podstawie pisemnych przekazów. Na tym tle badania genomu mogą przynieść fascynujące wyniki.
Verena Schuenemann w laboratorium Uniwersytetu w Tybindze. /Johannes Krause /materiały prasowe
Grzegorz Jasiński

....

Dokladnie! Nowy poczatek w historii! Nikt sie spodziewal ze nowa ,,nauka pomocnicza" sie pojawi!

Ostatnio zmieniony przez BRMTvonUngern dnia Wto 20:49, 30 Maj 2017, w całości zmieniany 1 raz