Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna
Najgorsze grzechy.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna -> Wiara Ojców Naszych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 14:13, 15 Gru 2017    Temat postu: Najgorsze grzechy.

Grzechy, które wołają do samego Boga. Są takie cztery
Piotr Bogdanowicz | 15/12/2017
Renata Fraga/Unsplash | CC0
Komentuj



Udostępnij




Komentuj



Grzech to sytuacja, w której człowiek odwraca się od miłości Bożej. Są jednak sytuacje szczególne, grzechy, które wołają o pomstę do nieba.

Grzechów jest wiele, istnieją różne katalogi i podziały, które ułatwiają nam ich nazwanie, zrozumienie i wyznanie podczas spowiedzi. Wśród nich mamy List do Galatów św. Pawła, w którym Apostoł przeciwstawia uczynki ciała z owocami Ducha Świętego.

Są grzechy ciężkie (śmiertelne) oraz lekkie (powszednie), grzechy dotyczące Boga, bliźniego i siebie samego, popełnione mową, uczynkiem i zaniedbaniem, grzechy cudze oraz przeciw Duchowi Świętemu. Wśród nich tradycyjna teologia na podstawie Pisma Świętego wymienia cztery grzechy, których ciężar woła, a to wołanie dociera przed oblicze samego Boga.
Czytaj także: Pięć spraw, które „pomogą” Ci w drodze do grzechu
Rozmyślne zabójstwo

Wtedy Bóg zapytał Kaina: «Gdzie jest brat twój, Abel?». On odpowiedział: «Nie wiem. Czyż jestem stróżem brata mego?». Rzekł Bóg: «Cóżeś uczynił? Krew brata twego głośno woła ku mnie z ziemi!» (Rdz 4,8-10).

Bóg słyszy wołanie krwi człowieka, który sam z siebie nie potrafi już wołać o pomoc oraz sprawiedliwość. Został bowiem zamordowany rozmyślnie i z premedytacją. Dla Żydów krew symbolizuje życie, jest jego nośnikiem, stąd wymogiem koszerności potraw mięsnych jest m.in. oddanie krwi zwierzęcia. Człowiek otrzymał prawo do pokarmu, lecz nie do życia zwierzęcia.
Grzech sodomski

Głośno się rozlega skarga na Sodomę i Gomorę, bo występki ich są bardzo ciężkie. Chcę więc zstąpić i zobaczyć, czy postępują tak, jak głosi oskarżenie, które do mnie doszło, czy nie (Rdz 18,20-21). Mamy bowiem zamiar zniszczyć to miasto, ponieważ skargi na nie do Pana tak się wzmogły, że Pan posłał nas, aby je zniszczyć (Rdz 19,13).

Jak widać, nazwa grzechu pochodzi od nazwy jednego z miast zniszczonych przez ogień z nieba. Dotyczy on grzechów nieczystości przeciw naturze człowieka, które mocno potępiał między innymi św. Paweł w liście do Rzymian (1,26n.), do Koryntian (1 Kor 6,9) oraz do Tymoteusza (1 Tm 1,10).
Czytaj także: Wiesz, jakie są w Tobie skutki grzechu pierworodnego? Walka duchowa trwa
Uciskanie cudzoziemców, ubogich, wdów i sierot

Nie będziesz gnębił, ani uciskał przybysza, bo wy sami byliście przybyszami w ziemi egipskiej. Nie będziesz krzywdził żadnej wdowy ani sieroty. Jeślibyś ich skrzywdził i poskarżą mi się, usłyszę ich skargę, rozpali się gniew mój, i wygubię was mieczem; i żony wasze będą wdowami, a dzieci wasze sierotami (Wj 22,20-22). Modlitwa biednego przeniknie obłoki i nie ustanie, aż dojdzie do celu (Syr 35,17).

Bóg w swoją szczególną obronę bierze tych najsłabszych, którzy żyją pośród Jego ludu. W czasach Starego Testamentu wdowy oraz sieroty często nie miały swoich majątków czy spadków, cudzoziemcy ponadto wsparcia ze strony krewnych. Wraz z ubogimi były to grupy społeczne szczególnie narażone na krzywdę i niesprawiedliwość. Ich byt niejednokrotnie był uzależniony od dobroci innych osób, stąd ich prawa były szczególnie chronione przez Boga.
Odmowa zapłaty należytej za pracę

Nie będziesz niesprawiedliwie gnębił najemnika ubogiego i nędznego… Tegoż dnia oddasz mu zapłatę, nie pozwolisz zajść nad nią słońcu, gdyż jest on biedny i całym sercem jej pragnie; by nie wzywał Pana przeciw tobie, a to by cię obciążało grzechem (Pwt 24,14-15). Oto woła zapłata robotników, żniwiarzy pól waszych, którą zatrzymaliście, a krzyk ich doszedł do uszu Pana Zastępów (Jk 5,4).

Odmowa godziwej zapłaty należnej pracownikowi za wykonaną pracę uderza w ludzką godność oraz w najbardziej elementarną sprawiedliwość społeczną. Wyzysk, zaniżone i nieterminowe wypłacanie wynagrodzeń oraz wszystkie inne zabiegi uniemożliwiające utrzymanie godziwego życia swojego i swojej rodziny przez pracownika, są mocnym świadectwem przeciwko pracodawcy i znajdują odpowiedź ze strony Boga.

Grzechy wołające o pomstę do nieba, to takie które „wołają” o ich rozpoznanie, nazwanie, rozpatrzenie i osądzenie. Po co? Aby uwolnić od nich przyszłość, ponieważ nawet drobne uchybienia w tych sferach życia, szybko potrafią przerodzić się w przyzwyczajenie, które uderza we mnie samego, w najbliższych, najbiedniejszych oraz społeczeństwo.

Najskuteczniejszym lekarstwem wciąż pozostaje Chrystus i Jego Ewangelia. Bo On jest Drogą, Prawdą i Życiem, a więc tym wszystkim, co zabiera i czego nie ma w grzechu.

...

DOKLADNIE!
1 ABORCJA
2 ZBOCZENIA
3 NIENAWISC DO MIGRANTOW
4 NIEPLACENIE PENSJI

Tak. Wszystko to teraz jest uznane za ,,normalne"! Pokazuje to jakie mamy bestialstwo wokol! Apokalipsa!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133603
Przeczytał: 66 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 17:22, 10 Kwi 2018    Temat postu:

Czym jest grzech społeczny? Wokół nas istnieją struktury zła
Piotr Bogdanowicz | 10/04/2018
CZŁOWIEK W CIENIU
Pexels | CC0
Udostępnij Komentuj
Każdy grzech rzutuje z mniejszą lub większą gwałtownością, z mniejszą lub większą szkodą na całą strukturę kościelną i na całą ludzką rodzinę” – pisał Jan Paweł II. Ale co to znaczy, że dany grzech jest społeczny?

W 1983 roku odbył się w Rzymie synod biskupów, po którym Kościół przyznał, że istnieją na świecie wokół nas struktury zła, że istnieje coś takiego jak grzech społeczny. Jak jednak to rozumieć?

Owocem prac wspomnianego synodu był dokument Reconciliatio et paenitentia, w którym papież Jan Paweł II omawia poruszone problemy oraz wnioski, do jakich doszli biskupi. Wśród nich pojawiło się pojęcie „grzechu społecznego” i jego struktur.

Czytaj także: Czy trzeba spowiadać się z tzw. grzechów cudzych? Czym one są i jak je rozumieć?


Grzech – akt wolności konkretnej osoby
„W każdym człowieku nie ma niczego bardziej osobistego i nieprzekazywalnego, jak zasługa cnoty czy odpowiedzialność za winę” – zwraca uwagę Jan Paweł II w adhortacji. Grzech zatem zawsze będzie aktem wolności konkretnej osoby, nigdy zaś grupy czy społeczności.

Mogą jednak pojawić się czynniki zewnętrzne lub wewnętrzne, które mniej lub bardziej są w stanie ograniczyć wolność człowieka, a co za tym idzie jego odpowiedzialność oraz winę. Papież wskazuje na istotne czynniki zewnętrzne, które działają na człowieka z ogromną siłą. Są też skłonności, wady i przyzwyczajenia, którym ulega człowiek – te z kolei należą do czynników wewnętrznych.



Trzy znaczenia grzechu społecznego
Trzeba jeszcze mocno zaznaczyć, jakie są pierwsze i bezpośrednie skutki każdego grzechu. Dokonują się one przede wszystkim w samym grzeszniku, w jego relacji z Bogiem oraz w jego duszy, powodując osłabienie woli i zaciemnienie rozumu.

Każdy grzech dotyka rodziny ludzkiej
W pierwszym znaczeniu każdy grzech jest społeczny, ponieważ w jakiś sposób dotyka innych. Dzieje się to „ze względu na ludzką solidarność, równie tajemniczą i niepojętą, co rzeczywistą i konkretną”.

Jan Paweł II pokazuje dwa prawa, które wyłaniają się z tej solidarności. Prawo wstępowania – ci co osiągnęli radość nieba, pomagają nam w naszych zmaganiach o świętość (świętych obcowanie) oraz prawo zstępowania mówiące, że człowiek grzesząc, pociąga za sobą Kościół oraz cały świat.

„Nie ma grzechu, nawet najbardziej wewnętrznego i tajemnego, najściślej indywidualnego, który odnosiłby się wyłącznie do tego, kto go popełnia. Każdy grzech rzutuje z mniejszą lub większą gwałtownością, z mniejszą lub większą szkodą na całą strukturę kościelną i na całą ludzką rodzinę” – napisał papież.

Zamach na bliźniego
Są takie sytuacje, kiedy popełniamy grzech bezpośrednio krzywdzący naszego bliźniego lub wręcz w niego wymierzony. Zatem drugie znaczenie grzechu społecznego obejmuje czyny popełniane przeciwko sprawiedliwości, w odniesieniach osoby do osoby, osoby do wspólnoty, wspólnoty do osoby czy też przeciwko dobru wspólnemu i jego wymogom.

Kluczem jest przykazanie miłości: „Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. To jest największe i pierwsze przykazanie. Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego” (Mt 22,37-39).

Grzech taki jest w tym sensie społeczny gdyż sprzeciwia się miłości bliźniego, co więcej jego ciężar jest o tyle większy, ponieważ przykazanie to podobne jest do przykazania miłości samego Boga (jest obrazą Boga, gdyż jest zamachem przeciwko bratu).

Wspólnota przeciw wspólnocie
Chodzi tu o każdą sytuację, w której jakaś grupa, naród czy bloki państw w sposób uporczywy przeciwstawiają się innym wspólnotom. Jest to o tyle groźne, że bardzo łatwo doprowadzić do rozmycia odpowiedzialności poszczególnych jednostek za popełnione czyny, dając nawet swego rodzaju poczucie bezpieczeństwa lub przyzwolenia na złe postępowanie.

Jeśli zatem Kościół mówi o jakiejś sytuacji jako o grzechu społecznym, nawet w wykonaniu całych narodów, to zawsze należy widzieć w tym owoc nagromadzenia wielu grzechów osobistych poszczególnych ludzi (struktury zła): „tego, kto powoduje lub popiera nieprawość albo też czerpie z niej korzyści; tego, kto mogąc uczynić coś dla uniknięcia lub usunięcia czy przynajmniej ograniczenia pewnych form zła społecznego, nie czyni tego z lenistwa, z lęku czy też w wyniku zmowy milczenia lub zamaskowanego udziału w złu, albo z obojętności; tego, kto zasłania się twierdzeniem o niemożności zmiany świata; i również tego, kto usiłuje wymówić się od trudu czy ofiary, podając różne racje wyższego rzędu”.

...

Grzechy calych zbiorowosci sa oczywiscie wyjatkowo potworne. Aborcja nazim komunizm itd. Wynikaja ze zla we wnetrzu jednostek.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna -> Wiara Ojców Naszych Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
cbx v1.2 // Theme created by Sopel & Programy