Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna
Graj po polsku!

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna -> Wiedza i Nauka / Tam gdzie nie ma już dróg...
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 91888
Przeczytał: 119 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 23:22, 25 Gru 2018    Temat postu: Graj po polsku!

Baldur’s Gate – kultowy RPG obchodzi dziś 20 urodziny

TOMASZ MILESZKO 21 gru, 13:10 Gamezilla
3932
Dokładnie 20 lat temu do sklepów trafiła gra, która po części ukształtowała współczesny rynek gier wideo - także w Polsce. Swoje 20 urodziny obchodzi dziś kultowe Baldur’s Gate!
Foto: Komputer Świat

Muszę się przyznać, że do dziś pamiętam zakup Baldur’s Gate. Byłem wtedy na studiach bez codziennego dostępu do gamingowego komputera i zanim umieściłem płytki z grą w napędzie swojego PC, to przez kilka dni moje doświadczenie z tym tytułem ograniczało się do czytania grubego podręcznika i budowania w głowie swojej postaci. Dziś mogę się tylko uśmiechnąć na to wspomnienie (też tęsknicie za opasłymi manualami?), ale podejrzewam, że zostanie ono ze mną do końca życia. Także dlatego, że to była jedna z pierwszych gier, które kupiłem za pierwsze własnoręcznie zarobione pieniądze. Zresztą, jestem pewien, że mnóstwo innych osób też pamięta kupno Baldura, bo to gra, która pod wieloma względami zapisała się w naszej pamięci i na stałe weszła do historii gier wideo. Także tej polskiej.

W naszym kraju był to przecież tytuł, który jako pierwszy mógł się pochwalić pełną polską lokalizacją, którą dziś kojarzymy głównie z głosem Piotra Fronczewskiego i kultową frazą „przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę”. Była to także gra, która pokazała, że polscy gracze chcą kupować gry z legalnego źródła – jeśli tylko są tylko odpowiednio wydane. O jej niesamowitym sukcesie na naszym rynku niech świadczy też fakt, iż sprzedaż tego tytułu przekroczyła sto tysięcy egzemplarzy. Kosmos!

Marcin Iwiński, wiceprezes i współzałożyciel CD Projektu wspomina:

Musieliśmy wynająć zewnętrzny magazyn. Po grę ustawiała się kolejka. Hurtownicy zaczęli bić się między sobą. Pamiętam, że pierwszego dnia sprzedaliśmy 18 tysięcy sztuk za gotówkę. To był fajny dzień.

Sprzedaż Baldura podłożyła też podwaliny pod dalszy rozwój CD Projektu i bez sukcesu tej gry jego losy mogły potoczyć się zupełnie inaczej. W pewnym sensie, to właśnie sukcesowi Baldura zawdzięczamy więc także wiedźmińską trylogię Redów, która była kolejnym krokiem w rozwoju firmy.

Na Steamie ruszyła Zimowa Wyprzedaż. Do zdobycia czekają cyfrowe bonusy

Baldur’s Gate miało też spory wpływ na światowy przemysł gier wideo. W przekonaniu wielu osób ten tytuł niejako uratował, a na pewno dał pozytywnego kopniaka kolejnym growym adaptacjom systemu Dungeons & Dragons i na plecach fantastycznej sprzedaży, znacznie przekraczającej wstępne założenie Interplay, wprowadził gatunek RPG-ów w nową erę. A kilka lat temu, dzięki kickstarterowi Pillars of Eternity, którego sukces w dużej mierze był efektem nostalgii związanej właśnie z tą produkcją, ponownie ożywił ten gatunek.

Mówiąc krótko: nie będzie przesadą jeśli napiszemy, że Baldur’s Gate to jedna z najważniejszych gier w historii naszego ulubionego hobby i tym głośniej śpiewamy jej wszystkiego najlepszego w dniu jej 20 urodzin!

...

Baldurs Gate czyli potem ,,jedynka" to takze przelom w Polsce dodatkowy. Bo pierwsza duza produkcja po polsku! To bylp uderzenie mlotem w naszych graczy! Nie dosc ze na zachodzie oceniona na 92%! Czyli rekord to u nas po polsku! Nic dziwnego ze wrazenie olbrzymie! Do dzis pamietane a polonizacja dobra. Reklama kuriozalna:

Gdy nastała najmroczniejsza godzina dla gier cRPG , a co poniektórzy sugerowali już koniec gatunku, pojawił się na ratunek rycerz na białym koniu w postaci rewelacyjnego Baldur 's Gate .
...
Kiedy niby ta najmroczniejsza godzina? Koniec lat 90tych? Nie bylo w co grac?
Policzmy?
Fallout 1,2 nedza nie ma w co grac...
Disciples 1 nieudana.
Might and Magic 6,7,8 !!!! Kompletna nedza!
Herosi II...
HEROSI III !!!! W ogole nie ma o czym mowic! Niegrywalna!
Juz nie bede wymienial Age of Wonders i innych.
Reklama ma swoje prawa.
Glupota teorii o okresie upadku gier nigdy nie wygladala tak absurdalnie jak w tym okresie! Eksplozja rozkwit! W tym i Baldury!
Katastrofa to gdzies poczatek lat 2000!
UPADEK NWC! Koniec prawdziwych Might and Magic! Do tej pory jest dziura!
Baldury tez skonczyly na 2! Neverwintery, Icewinddajle, Fallouty, i inne. Okolo 2005 nie bylo juz zadnych klasykow i dotad tamte sa niepobite! Nawet Morrowind NIE JEST kontynuacja Daggerfalla! Inna filozofia! Popadaly studia.

Na tej grze wywindowal sie CDP:
[link widoczny dla zalogowanych]
159! zl! Na dzis 500 bo zarobki nominalnie 3x! Na warunki USA 500$!!! Kupilibyscie?
Jednak byl sukces. Zainwestowali solidnie i sie oplacilo.
Widac dobrze czemu Polacy nie byli wtedy w stanie kupowac gier. Nedza! Trudno wydac 1/4 pensji na gre!

Akurat nie gralem bo jak juz przygotowalem wszystko to komputer padl... :0)) A na Android 2,7 GB to mi zatka pamiec za bardzo. 10x za duza! Trzeba pakowac pliki :0))) Ale coz ufam znakom! Skoro padl znaczy nie najlepsza pora! Ascetyzm! Ojcowie Pustyni! Mozna poscic latami to mozna sie powstrzymac od gry! Zycie jest wieczne i nic nie ucieknie!

Generalnie oczywiscie chodzi sie i wykonuje zadania. Jak to RPG. Nic jakos szczegolnie innego. Mysle ze uderzyla rozdzielczoscia 640 a nie tragiczne 320. I rozmachem.
Zobaczmy grafike:

Generalnie rozmazana. Widac cos ogolnie jakies zarysy ale trudno uznac ze jakas uczta dla oczu. Na tle 320 to luksus ale dzis raczej uznamy grafike za przestarzala.
Przy grach izometrycznych liczy sie CZYTELNOSC! Nie moge sie zastanawiac czy to kamien czy worek do wziecia. Trzeba umiec pikselowac! Duzy kontrast!
Tu mistrzowska pikselizacja Heroes II! Nie ma watpliwosci co widzimy! Zadnej!
Ta sama rozdzielczosc i tez izometryczny widok.

Herosi jak zwykle wykazuja najwyzszy poziom bo tam wszystko gra. Nie jest przypadkiem ich sukces. Nie chodzi o styl graficzny bo jest inny! Tylko o kontrast! Grafika Baldura nie jest zla bo kolorowa fantastyczna itd. Pod wzgledem wykonania bez zarzutu. Tylko ze przy takiej rozdzielczosci i rzucie izometrycznym to sie rozmazuje. Mamy plamki.
Poza tym Baldury sa za bardzo z góry! Postacie ludzkie nie wygladaja najlepiej z tej perspektywy. Bardziej poziomo!

Baldur 1 to klasyk z juz jednak przestarzala grafika. Gra duza, ambitna. Dzis rzadko takie sie tworzy. Oczywiscie dzis zrobia wrazenie raczej w Azji. U nas nie ma juz tej pustej ziemi do zagospodarowania. Ludzie sie nagrali i juz maja wymagania.

W Polsce przelom polonizacji i to pelnej i udanej to podwojne 92%. Warto ta polonizacje podkreslic.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BRMTvonUngern dnia Wto 23:31, 25 Gru 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna -> Wiedza i Nauka / Tam gdzie nie ma już dróg... Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
cbx v1.2 // Theme created by Sopel & Programy