Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna
Ksiądz Skarga ...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna -> Wybić się na Niepodległość! / Polska wzorem dla Świata.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133518
Przeczytał: 58 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 19:19, 26 Wrz 2012    Temat postu: Ksiądz Skarga ...

400. rocznica śmierci ks. Piotra Skargi

27 wrze­śnia 1612 r. w Kra­ko­wie zmarł Piotr Skar­ga – ka­zno­dzie­ja, je­zu­ita, zde­cy­do­wa­ny prze­ciw­nik re­for­ma­cji, współ­twór­ca unii brze­skiej z 1596 r.; za­słu­żo­ny dla ro­dzi­mej kul­tu­ry i ję­zy­ka pi­sarz, autor m.​in. „Kazań sej­mo­wych”, w któ­rych prze­po­wia­dał zgubę Pol­ski.

„Skar­ga był z na­tu­ry oso­bo­wo­ścią ener­gicz­ną, żywą (...). Zaraz po wstą­pie­niu na am­bo­nę cały pło­nął, grzmiał jak burza, olśnie­wał jak bły­ska­wi­ca, ude­rzał jak pio­run. Cza­sem pro­sił i bła­gał, mo­dlił się i na twarz upa­dał przed Panem, by za chwi­lę, zdję­ty obu­rze­niem, mio­tać za­klę­cia i groź­by. Miał wro­dzo­ny przy­miot naj­więk­szych mów­ców: po­tę­gę na­tchnie­nia i dar po­ry­wa­nia serc ludz­kich” – cha­rak­te­ry­zo­wał cha­ry­zma­tycz­ne­go ka­zno­dzie­ję ks. Ka­zi­mierz Panuś („Piotr Skar­ga”).

Piotr Skar­ga uro­dził się w 2 lu­te­go 1536 r. w Grój­cu na Ma­zow­szu w ro­dzi­nie szla­chec­kiej Mi­cha­ła i Anny ze Święt­ków. Był naj­młod­szym spo­śród szóst­ki ich dzie­ci (miał trzech braci i dwie sio­stry).

We­dług nie­któ­rych prze­ka­zów, na­zwi­sko Skar­ga za­wdzię­czał dziad­ko­wi – Ja­no­wi Po­wę­skie­mu, który na­gmin­nie się o coś pro­ce­so­wał. Po­dob­nie miał po­stę­po­wać także oj­ciec Pio­tra.

Mło­dzie­niec kształ­cił się w szko­le pa­ra­fial­nej w Grój­cu. W 1544 r., w wieku ośmiu lat, zo­stał osie­ro­co­ny przez matkę; w 1548 r. – przez ojca.

„Z ro­dzin­ne­go domu Piotr Skar­ga wy­niósł silną wiarę, po­boż­ność i głę­bo­kie przy­wią­za­nie do wy­zna­nia ka­to­lic­kie­go. Zresz­tą cała dziel­ni­ca ma­zo­wiec­ka sta­no­wi­ła osto­ję ka­to­li­cy­zmu. No­win­ki re­li­gij­ne nie znaj­do­wa­ły tu po­słu­chu, a zwo­len­ni­ków re­for­ma­cji była le­d­wie garst­ka” – pisał Marek Balon („Ks. Piotr Skar­ga”).

W 1552 r. Skar­ga roz­po­czął stu­dia na Aka­de­mii Kra­kow­skiej. Po trzech la­tach ze stop­niem ba­ka­ła­rza ukoń­czył wy­dział fi­lo­zo­ficz­ny tejże uczel­ni. Nie kon­ty­nu­ował stu­diów praw­do­po­dob­nie ze wzglę­du na brak pie­nię­dzy.

W 1555 r. roz­po­czął pracę w szko­le pa­ra­fial­nej przy ko­le­gia­cie św. Jana w War­sza­wie. Od 1557 r. wy­cho­wy­wał nie­let­nie­go Jana Tę­czyń­skie­go, syna wo­je­wo­dy lu­bel­skie­go An­drze­ja Tę­czyń­skie­go. Kon­tak­ty z moż­nym rodem umoż­li­wi­ły Skar­dze wy­jazd ze swym pod­opiecz­nym do Wied­nia w 1560 r.

Po po­wro­cie z za­gra­ni­cy dwa lata póź­niej Skar­ga po­znał bi­sku­pa ku­jaw­skie­go (póź­niej­sze­go ar­cy­bi­sku­pa gnieź­nień­skie­go) Ja­ku­ba Uchań­skie­go. Praw­do­po­dob­nie pod jego wpły­wem zde­cy­do­wał się zo­stać du­chow­nym. Wybór ten był zwią­za­ny m.​in. z fak­tem, że druga po­ło­wa XVI stu­le­cia to okres, kiedy kler ka­to­lic­ki tra­cił co raz wię­cej wpły­wów w Rze­czy­po­spo­li­tej na rzecz zwo­len­ni­ków re­for­ma­cji.

Zde­cy­do­wa­ny wal­czyć z prze­ciw­ni­ka­mi Ko­ścio­ła Skar­ga otrzy­mał świę­ce­nia ka­płań­skie w 1564 r. we Lwo­wie. Tam też peł­nił m.​in. obo­wiąz­ki kanc­le­rza lwow­skiej ka­pi­tu­ły.

W 1566 r. prze­niósł się do Gor­li­czy­na pod Prze­wor­skiem. Pro­wa­dził tam dzia­łal­ność dusz­pa­ster­ską na dwo­rze Jana Krzysz­to­fa Tar­now­skie­go (syna het­ma­na Jana Tar­now­skie­go).

Po śmier­ci moż­ne­go pro­tek­to­ra w 1567 r. Skar­ga wró­cił do Lwowa. Na krót­ko jed­nak, gdyż już w na­stęp­nym roku wy­je­chał do Wied­nia, skąd w po­cząt­kach 1569 r. udał się do Rzymu. Tam wstą­pił do za­ko­nu je­zu­itów.

Pobyt w Rzy­mie ukształ­to­wał ide­owo za­kon­ni­ka. Po­zo­sta­wał wów­czas pod wpły­wem m.​in. pism Ojców Ko­ścio­ła i teo­lo­gów śre­dnio­wiecz­nych.

W 1571 r. Skar­ga z wy­róż­nie­niem ukoń­czył no­wi­cjat w Rzy­mie. „Prze­ło­że­ni przy­zna­wa­li mu +do­sko­na­łe zdro­wie, ta­lent ka­zno­dziej­ski, dar wy­mo­wy, umie­jęt­ność słu­cha­nia spo­wie­dzi+” – wy­li­czał Ja­nusz Ta­zbir („Piotr Skar­ga”).

Po po­wro­cie do Rze­czy­po­spo­li­tej osiadł w Puł­tu­sku, gdzie był ka­zno­dzie­ją i wy­kła­dow­cą w miej­sco­wym ko­le­gium je­zu­ic­kim.

W 1573 r. wy­je­chał do Wilna, gdzie zo­stał wi­ce­rek­to­rem tam­tej­sze­go ko­le­gium. „Naj­gor­li­wiej zaj­mo­wał się jed­nak nie dzia­łal­no­ścią pe­da­go­gicz­ną, a zwal­cza­niem na ka­zal­ni­cy i w po­le­mi­ce dru­ko­wa­nej licz­nych osia­dłych w tym mie­ście he­re­ty­ków z wy­znaw­ca­mi kal­wi­ni­zmu i pra­wo­sła­wia na czele” – tłu­ma­czył Ta­zbir.

Efek­tem gor­li­wej dzia­łal­no­ści ka­zno­dziej­skiej Skar­gi w Wil­nie było m.​in. przy­ję­cie w 1586 r. ka­to­li­cy­zmu przez pod­kanc­le­rze­go Wiel­kie­go Księ­stwa Li­tew­skie­go Lwa Sa­pie­hę.

Pod­czas pło­mien­nych prze­mó­wień Skar­ga za­wzię­cie kry­ty­ko­wał in­no­wier­ców. W 1581 r. ape­lo­wał do bi­sku­pa wi­leń­skie­go Je­rze­go Ra­dzi­wił­ła, aby był „na he­re­ty­ki za­ostrzo­nym słu­pem”.

W cza­sie po­słu­gi w Wil­nie Skar­ga na­pi­sał (i wydał dru­kiem) „Ży­wo­ty świę­tych pol­skich”. „W +Ży­wo­tach świę­tych+ Skar­ga ry­so­wał wy­ra­zi­ście obraz świa­ta i po­sta­ci ludz­kich. Z im­pe­tem od­da­wał at­mos­fe­rę walki o dusze i o umy­sły, walki cha­rak­te­ry­stycz­nej dla men­tal­no­ści ludzi jego po­ko­le­nia, po­chło­nię­tych – jak pisał Mi­ko­łaj Sęp Sza­rzyń­ski – +wojną naszą ze świa­tem, z sza­ta­nem i z cia­łem+” – cha­rak­te­ry­zo­wał cie­szą­ce się dużą po­pu­lar­no­ścią dzie­ło Skar­gi ks. Panuś.

W 1579 r. król Ste­fan Ba­to­ry prze­kształ­cił ko­le­gium je­zu­ic­kie w Wil­nie w aka­de­mię. Skar­ga zo­stał pierw­szym rek­to­rem nowo utwo­rzo­nej uczel­ni.

Za­kon­nik cie­szył się wzglę­da­mi wład­cy do tego stop­nia, że to­wa­rzy­szył mu także pod­czas kam­pa­nii wo­jen­nych, np. w cza­sie ob­lę­że­nia Po­łoc­ka w 1579 r. Po zdo­by­ciu przez Rzecz­po­spo­li­tą Inf­lant trzy lata póź­niej, Skar­ga za­ło­żył ko­le­gia je­zu­ic­kie m.​in. w Rydze i Do­rpa­cie.

W 1584 r. za­miesz­kał w Kra­ko­wie, gdzie peł­nił obo­wiąz­ki prze­ło­żo­ne­go domu za­kon­ne­go św. Bar­ba­ry. Pro­wa­dził dzia­łal­ność cha­ry­ta­tyw­ną. Za­ło­żył Brac­two Mi­ło­sier­dzia, Brac­two Św. Ła­za­rza, Bank Po­boż­ny i Skrzyn­kę Św. Mi­ko­ła­ja.

Od 1588 r. peł­nił za­szczyt­ną funk­cję kró­lew­skie­go ka­zno­dziei na dwo­rze Zyg­mun­ta III Wazy, zde­kla­ro­wa­ne­go ka­to­li­ka. „Na wi­dow­nię wstę­po­wał czło­wiek o ogrom­nym za­so­bie wie­dzy, od­zna­cza­ją­cy się wiel­kim kunsz­tem słowa, nie spo­ty­ka­nym u współ­cze­snych. Przy tym do­mi­no­wał żar­li­wo­ścią uczu­cia i bo­gac­twem wy­obraź­ni. Umiał użyć w miarę po­trze­by pa­te­tycz­no­ści, ce­lo­wał do­bo­rem ar­gu­men­tów, nade wszyst­ko po­tra­fił wy­ra­żać się wy­twor­nie i szla­chet­nie, a nie przy­tła­czał eru­dy­cją, nie mę­czył jed­no­staj­no­ścią tonu, oka­zy­wał dużo fi­ne­zji i taktu, za­chwy­cał szcze­ro­ścią i pro­sto­tą” – wy­li­czał ks. Panuś.

Jako kró­lew­ski ka­zno­dzie­ja Skar­ga gło­sił, że re­for­ma­cja znisz­czy­ła jed­ność wy­zna­nio­wą Rze­czy­po­spo­li­tej. Wzy­wał do ogra­ni­cze­nia przy­wi­le­jów dla pro­te­stan­tów, któ­rych na­zy­wał he­re­ty­ka­mi i bluź­nier­ca­mi prze­ciw Bogu.

Był zde­cy­do­wa­nym prze­ciw­ni­kiem za­war­tej w 1573 r., a gwa­ran­tu­ją­cej prawa in­no­wier­com, kon­fe­de­ra­cji war­szaw­skiej. „(...) miota Skar­ga na tę usta­wę naj­gor­sze wy­zwi­ska. Na­zy­wa ją dzi­kim, pie­kiel­nym, wil­czym i ty­rań­skim pra­wem. Szlach­ci­ca za­pro­wa­dza­ją­ce­go w swo­ich do­brach re­for­ma­cję okre­śla mia­nem bez­boż­ne­go wy­rod­ka, nie­spra­wie­dli­we­go dra­pież­cy, lwa ja­do­wi­te­go, psa głod­ne­go” – pisał Ta­zbir.

Wzy­wał wy­znaw­ców pra­wo­sła­wia do pod­po­rząd­ko­wa­nia się Sto­li­cy Apo­stol­skiej; to m.​in. dzię­ki jego za­bie­gom do­szło w 1596 r. do za­war­cia unii brze­skiej, któ­rej zwo­len­ni­cy – unici (gre­ko­ka­to­li­cy) uzna­wa­li pa­pie­ża za głowę Ko­ścio­ła, ale za­cho­wy­wa­li od­ręb­ność ob­rzę­do­wą.

Naj­bar­dziej zna­ny­mi dzie­ła­mi Skar­gi na­pi­sa­ny­mi na dwo­rze Zyg­mun­ta III były „Ka­za­nia sej­mo­we” i „Wzy­wa­nie do po­ku­ty oby­wa­te­lów Ko­ro­ny Pol­skiej i Wiel­kie­go Księ­stwa Li­tew­skie­go”.

W swych pi­smach ka­zno­dzie­ja wy­ty­kał Po­la­kom ich grze­chy na­ro­do­we. Kry­ty­ko­wał skłon­ność ro­da­ków do to­le­ro­wa­nia he­re­zji oraz za­mi­ło­wa­nie do anar­chii, co – jego zda­niem – wy­ni­ka­ło ze złego ro­zu­mie­nia przez szlach­tę po­ję­cia „wol­ność”.

Je­zu­ita wzy­wał do po­słu­szeń­stwa wobec wła­dzy zwierzch­niej: „O sy­no­wie ko­ron­ni, umi­je­cie czcić, jako waszy oj­co­wie, króle i pany wasze (...). Nie roz­cią­gaj­cie wol­no­ści swej na ze­lże­nie jego (króla – PAP), na zjaz­dy za­ka­za­ne, na roz­ru­chy, na se­de­cye, na ob­mo­wy i szem­ra­nia, na nie­po­słu­szeń­stwa i prze­py­chy, bo to wam samym wiel­ką szko­dę uczy­ni i to samo nie­wo­lę na was ty­rań­ską przy­wie­dzie” – prze­strze­gał.

Skar­ga ubo­le­wał nad znie­wie­ścia­ło­ścią i tchó­rzo­stwem szlach­ty. „Skar­gow­ska wizja stanu szla­chec­kie­go, bo to szlach­ta odzie­dzi­czy­ła etos ry­cer­ski, opar­ta jest na śre­dnio­wiecz­nych wzo­rach ry­cer­skich i jest cał­ko­wi­tym za­prze­cze­niem re­ne­san­so­wych wzor­ców życia” – tłu­ma­czył Sła­wo­mir Skiba („Prze­stro­gi dla Pol­ski księ­dza Pio­tra Skar­gi”).

Je­zu­ita wzy­wał do po­ku­ty, ale jed­no­cze­śnie za­po­wia­dał, że Po­la­ków do­się­gnie boska spra­wie­dli­wość. „Przyj­dzie czas Boży i czas po­msty Bo­skiej na was. I tak było. Ro­ść­że w grze­chach, opła­ka­ny na­ro­dzie nasz, aż się w nich zsta­rze­jesz. Do­le­waj becz­ki gnie­wu Bo­że­go, aż się roz­puk­niesz. O, nie­ste­ty, na głup­stwo twoje!” - pisał.

W 1612 r. sę­dzi­wy je­zu­ita za­koń­czył służ­bę na dwo­rze kró­lew­skim. Wy­je­chał do Kra­ko­wa, gdzie spę­dził ostat­nie chwi­le swego życia. Zmarł 27 wrze­śnia 1612 r. Po­cho­wa­no go w ko­ście­le św. Pio­tra i Pawła.

Inny pol­ski ka­zno­dzie­ja Fa­bian Bir­kow­ski na­zwał Skar­gę „Pio­trem Zło­to­ustym”, a na jego po­grze­bie po­wie­dział: „Nie­ry­chło ta­kie­go ka­zno­dzie­ję Pol­ska nasza oba­czy, który serca ludz­kie trzy­mał w rę­kach swych, ob­ra­cał niemi, kędy chciał, przez dziw­ną, a jemu tylko daną wy­mo­wę”.

Skar­ga po­zo­sta­wił po sobie bo­ga­ty do­ro­bek ka­zno­dziej­ski. Wy­da­no dru­kiem 197 jego kazań (51 nie­dziel­nych, 46 świą­tecz­nych, 100 przy­god­nych). Obok wa­lo­rów li­te­rac­kich pisma za­kon­ni­ka mają także war­tość hi­sto­rycz­ną (ka­za­nia obo­zo­we, mowy ża­łob­ne).

Wi­zjo­ner­ski styl pism Skar­gi spra­wił, że – zwłasz­cza w cza­sach za­bo­rów – po­strze­ga­no go jako osobę, która prze­po­wie­dzia­ła nie­do­lę Pol­ski na długo przed jej upad­kiem.

Rok 2012 zo­stał ogło­szo­ny przez Sejm Ro­kiem ks. Pio­tra Skar­gi.

>>>>

Kolejny kandydat na oltarze . On jest wielki ze wzgledu na kazania MORALNE ! A potepienie Konfederacji Warszawskiej to akurat nie byl zakres jego kompetecji . Coz nie ma swietych bez skazy . Bo gdyby byli to nienadawali by sie na wzorce ! Konfederacja Warszawska wyplywala z ducha Ewangelii a wiec przekonywac slowem a nie mordowac ! Przypominam ze owczesna Europka udajaca taka cywilizowana wtedy byla na poziomie zasad moralnych Al Kaidy ! Tak !
Rzeczpospolita byla wzorem cywilizacji NIEDOSCIGLYM do dzis ! A ks. Skarga byl wybitnym przedstawicielem epoki ... Niestety historycy zajmuja sie nie tym co trzeba - czyli jego pogladami politycznymi NIE NAUKA MORALNA stad jak natkniecie sie na takie ksiazki wnioski beda dziwne . Trzeba odpowiednich publikacji...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133518
Przeczytał: 58 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:58, 29 Paź 2014    Temat postu:

Rozpoczyna się proces beatyfikacyjny ks. Piotra Skargi

W Krakowie rozpoczyna się proces beatyfikacyjny ks. Piotra Skargi, wybitnego kaznodziei nadwornego króla Zygmunta III Wazy – informuje "Dziennik Polski". Jak przypominają historycy, postać duchownego, pomimo wielu zasług, jest dziś uważana za kontrowersyjną.

Pierwsza, uroczysta sesja w procesie beatyfikacyjnym księdza Piotra Skargi odbędzie się 8 grudnia w krakowskiej kurii. Krakowscy jezuici i wierni czekali na tę chwilę od dawna.

Starania współbraci o beatyfikację wybitnego członka zakonu Kongregacja Spraw Kanonizacyjnych w Watykanie zaakceptowała w październiku 2013 r. Zezwoliła też na oficjalne rozpoczęcie procesu.

Kardynał Stanisław Dziwisz przypomina, że zmarły w 1612 r. ks. Skarga już w XVII wieku uchodził za sługę Bożego. Wierni tłumnie odwiedzali jego grób w krakowskim kościele św. św. Apostołów Piotra i Pawła. A cząstki szat zabierano jako relikwie.

- W XVIII w. sławiono go nadal jako złotoustego kaznodzieję, pisarza, energicznego misjonarza i ascetę. Każde pokolenie Polaków znajdowało w spuściźnie tego niezwykłego człowieka pokarm duchowy dla siebie – podkreśla kard. Dziwisz.

...

Tak czekamy .


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BRMTvonUngern
Administrator



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 133518
Przeczytał: 58 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 16:06, 08 Gru 2014    Temat postu:

Rozpoczął się proces beatyfikacyjny ks. Piotra Skargi

W Krakowie rozpoczął się proces beatyfikacyjny i kanonizacyjny ks. Piotra Skargi - jezuity, pisarza i kaznodziei, przedstawiciela polskiej kontrreformacji.

Podczas poniedziałkowej uroczystości w kaplicy Pałacu Arcybiskupów Krakowskich zaprzysiężeni zostali członkowie trybunału, który będzie odbierał zeznania świadków dotyczące ks. Piotra Skargi.

Metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz mówił, że choć od śmierci ks. Skargi minęły cztery wieki, pamięć o nim utrzymywała się nieprzerwanie w Kościele i w polskim społeczeństwie.

- Stajemy wobec ważnej postaci, obok której nie można przejść obojętnie. Ks. Piotr Skarga zajmuje poczesne miejsce w naszej historii, ale nie do tego ogranicza się jego rola. Jego życie i dzieło zapraszają nas do refleksji nad naszą teraźniejszością i przyszłością – powiedział kard. Dziwisz.

Podkreślił, że ks. Skarga był płomiennym kaznodzieją i patriotą. Przypomniał, że przeżywał on dramat podziału Kościoła w XVI wieku i żarliwie walczył o jego jedność.

Ks. Piotr Skarga (właściwie Piotr Powęski) urodził się 2 lutego 1536 r. w Grójcu. Był jezuitą, teologiem, pisarzem, nadwornym kaznodzieją Zygmunta III Wazy i rektorem Kolegium Jezuitów w Wilnie.

Swoje poglądy na zagadnienia państwa i sprawowania władzy przedstawił w "Kazaniach sejmowych". Ks. Skarga prowadził działalność charytatywną. Założył Bractwo Miłosierdzia, Bractwo Św. Łazarza, Bank Pobożny i Skrzynkę św. Mikołaja. Zmarł 27 września 1612 r. Pochowano go w kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie.

...

A zatem do dziela Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Religia,Polityka,Gospodarka Strona Główna -> Wybić się na Niepodległość! / Polska wzorem dla Świata. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
cbx v1.2 // Theme created by Sopel & Programy