Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
BRMTvonUngern
Administrator
Dołączył: 31 Lip 2007 Posty: 133164
Przeczytał: 53 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 19:16, 05 Maj 2014 Temat postu: Symbolizm |
|
|
Władcy snów. Symbolizm na ziemiach czeskich 1880–1914
Symbolizm przełomu XIX i XX w. to jedna z najbardziej malowniczych tendencji w sztuce. Pod bajkowym tytułem „Władcy snów” kryje się wystawa sztuki symbolizmu na ziemiach czeskich w latach 1880–1914. Jest to pierwsza w Polsce prezentacja czeskiej sztuki, która w sposób kompleksowy prezentuje zjawisko symbolizmu. Ozdobą wystawy w Galerii MCK są prace Alfonsa Muchy i Františka Kupki. Ale odkryje ona przed polską publicznością dużo więcej – całą plejadę mistrzów przełomu wieków. Wystawa w Krakowie czynna jest od 7 maja do 7 września 2014 r.
Na wystawie znalazło się ponad 200 dzieł – obrazów, rysunków, grafik, rzeźb i obiektów ceramicznych – pochodzących z kilkudziesięciu kolekcji, zarówno publicznych, jak i rzadko pokazywanych zbiorów prywatnych. Pokazywane prace reprezentują różnorodne stylistyki, ale ich wspólnym mianownikiem jest dążenie do wyrażania wewnętrznych emocji, treści duchowych i metafizycznych. Wyobraźnia, intuicja, poznanie pozarozumowe, podświadomość stanowiły główny element rodzącego się pod koniec XIX w. nurtu symbolizmu, który objął nie tylko sztuki plastyczne, ale również literaturę i muzykę. Kierunek, który najpierw rozwinął się na terenie Francji i Belgii, szybko stał się prądem ogólnoeuropejskim i wyraźnie zaznaczył swoją obecność w krajach Europy Środkowej. Doskonałym przykładem recepcji nowego zjawiska jest sztuka z terenu Czech tego okresu.
Wśród prac z lat 80. prezentowane są silnie zdynamizowane kompozycje Beneša Knüpfera, czy intrygujące obrazy
Hanušia Schwaigera. Wśród dzieł z lat 90. nie brak prac Jana Preislera Maxa Švabinskiego czy Karela Špillara, które urzekają secesyjną stylistyką i nastrojowością. Jednym z bohaterów ekspozycji jest Alois Bohač, znakomity artysta późnego symbolizmu, chętnie sięgający w swoim malarstwie do bajkowych motywów. Co istotne, niedawno został „odkryty”we własnej ojczyźnie, ponieważ część życia spędził w pustelni. Jedną z najcenniejszych prac na wystawie jest tryptyk „Wiosna” Jana Preislera uważany za jedną z najważniejszych i najcenniejszych prac czeskiej secesji.
Wystawa podzielona jest na sześć działów:
Władcy snów
Koniec XIX w. to okres niezwykle bogaty pod względem artystycznym. Czescy artyści jako jedni z pierwszych chłonęli nowe tendencje i nurty w sztuce. To właśnie symboliści czescy po raz pierwszy poczuli, że ważniejsze od ich przynależności narodowej jest porozumienie w europejskim środowisku artystycznym. Dzięki temu sztuka czeska przez następne dekady należała do czołówki kulturalnej Europy. W pierwszym, wprowadzającym w tematykę dziale prezentowane są głównie prace, których tematem jest motyw snu, wśród nich: „Sen artysty” Emila Holárka, „Fala” Fratiška Kupki, „Flora” Alfonsa Muchy, „Śniący” Jana Zrzavỳ.
Raj utracony
Egzystencjonalne wyobcowanie i marzenia o minionym szczęściu to częsty motyw symbolizmu. Utracony idealny świat, często baśniowy lub mityczny, inspirował takich twórców jak Maximilian Pirner, Beneš Knüpfer czy František Bílek.
Światło i cień
W latach 90. XIX w. dostrzeżono znaczenie rysunku i grafiki jako technik dających nowe możliwości ekspresji. W tym dziale znajdują się m.in. urzekające grafiki Vojtécha Preissiga, w których świat rzeczywisty przeplata się z bajkowym.
Chimery zmroku
Ważną rolę w środowisku artystycznym końca wieku pełnił okultyzm i wiedza tajemna. Do najsłynniejszych ośrodków spirytystycznych Pragi zaliczano atelier rzeźbiarza Ladislava Salouna, gdzie nauki pobierał m.in. Josef Vachal. Tematyka ta fascynowała także Aloisa Bohača. W tej części wystawy znalazły się również wspaniałe pejzaże Františka Kavána („Błędny ognik”, „Ścieżka altruizmu”, „Rozpacz”, „Przemiana”), w których symbolem uczuć stała się przyroda.
Rozmowy ze śmiercią
Symboliści zafascynowani byli śmiercią i związanymi z nią uczuciami strachu, przerażenia, egzystencjalnego niepokoju. Do kluczowych prac tego nurtu należą rzeźby: „Niepokój” Ottona Gutfreunda oraz „Mężczyzna ze zwieszoną głową” Antona Hanaka. Dzieła Alfonsa Muchy z 1892 r.: „Góra św. Wojciecha” i „Samobójstwo Pierre’a de Vignesa” są świadectwem jego związku z symbolizmem. Tłem sugestywnej wizji śmierci są obrazy z historii Francji. Ulubionym motywem symbolizmu była Salome, uosabiała bowiem zarazem miłość, okrucieństwo i śmierć.
Et in Arcadia ego
Ideałem artystów stała się miłość czysta – choć niespełniona – oraz duchowe zespolenie. Przejawiało się ono w świecie fantazji, snu i bajki. Na obrazie „Wiosna” Jana Preislera widzimy scenę rozgrywającą się na dwóch płaszczyznach, symbolicznej i realnej. Natchnieniem artystów czeskiego symbolizmu były często narodowe legendy i baśnie – przykładem jest tu alabastrowa, ważąca 200 kg rzeźba „Szarka” Quido Kociana. Z kolei „Melancholijne dziewczę” Jana Štursa – jedna z najważniejszych rzeźb w czeskiej historii sztuki – uosabia melancholię jako twórczy stan ludzkiej duszy. Miłość niosąca nadzieję – tak można ująć tematykę ostatnich prezentowanych na wystawie prac. Należy do nich m.in. „Kompozycja” Tavika Františka Šimona i „Kochankowie – opętani” Jana Zrzavỳ.
Ważną częścią ekspozycji są artystyczne książki. Literatura i sztuka symbolizmu pozostawały w ścisłym związku, a artyści i literaci niejednokrotnie utrzymywali bliskie kontakty. Rozwijała się także prasa, a wraz z nią nowa czeska krytyka. Potrzebie syntezy tekstu literackiego z pracą artysty grafika towarzyszyła dbałość o piękno. Rodzajem łącznika pomiędzy środowiskiem czeskich i polskich twórców był Stanisław Przybyszewski, jeden z najpopularniejszych pisarzy modernizmu, czerpiący z filozofii Nietschego, bliski przyjaciel Edvarda Muncha i Augusta Strinberga.
Na wystawie znalazły się 74 książki. Wśród nich m.in. zilustrowana przez Alfonsa Muchę książka pt. „Ojcze nasz”.
Prace pochodzą z 19 kolekcji muzealnych i galeryjnych z Pragi, Ołomuńca, Ostrawy, Pilzna, Kutnej Hory, Roudnicy nad Łabą, Volynia, Liberca, Klenovej, Pardubic, Vodňany, Prostějowa, a także z kolekcji prywatnych.
Wystawa została przygotowana we współpracy z Muzeum Sztuki w Ołomuńcu i praskim wydawnictwem Arbor Vitae.
***
MCK od ponad 20 lat odgrywa rolę „ambasadora Polski w Europie Środkowej” i jednocześnie stało się głosem Europy Środkowej na forum międzynarodowym. Misją MCK jest tworzenie przestrzeni do dyskusji nad wspólnym, środkowoeuropejskim dziedzictwem. Realizuje się ona w formie projektów badawczych i edukacyjnych, wystaw, konferencji oraz publikacji. Współpraca kulturalna z Czechami od ponad dwudziestu lat zajmuje kluczową pozycję w programie MCK.
"Władcy snów" to kolejna prezentowana w Galerii MCK wystawa zorganizowana wspólnie z Muzeum Sztuki w Ołomuńcu. W 2001 r. pokazywana była ekspozycja pt. „Między tradycją a eksperymentem. Sztuka czeska 1939-1989”, a w 2010 roku świetnie przyjęta przez krytykę i publiczność wystawa „Dom miłośnika sztuki. Kultury artystyczna Czech i Moraw 1870–1930”.
Scenariusz wystawy: Otto M. Urban
Kuratorzy wystawy: Natalia Żak, dr Otto M. Urban
Współpraca kuratorska: Anežka Šimkova
Koordynacja: Regina Pytlik
Aranżacja plastyczna: Malwina Antoniszczak, Monika Bielak
Galeria MCK, Rynek Główny 25
Czynna: wtorek–niedziela w godzinach 11.00–19.00
Ceny biletów wstępu: pełnopłatny – 10 zł; ulgowy – 6 zł; rodzinny – 14 zł (max. 2 osoby dorosłe + dzieci w wieku szkolnym)
W każdą niedzielę, w cenie biletu zwiedzanie wystawy z przewodnikiem:
godz. 12.00 w języku polskim
godz. 16.00 w języku angielskim
Obszerny polsko-angielski katalog wystawy zawiera reprodukcje wszystkich prac z wystawy.
>>>
Pamietajmy ze KAZDY styl sztuki takze symbolizm oznacza dwie rzeczy:
1. Okres historyczny rozwoju sztuki .
2. Styl tworzenia OBECNY W KAZDEJ EPOCE !
Zatem mamy symbolizm i obecnie i np. w czasach jaskiniowych .
Natomiast sam okes historyczny to przelom XIX i XX w .
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
BRMTvonUngern
Administrator
Dołączył: 31 Lip 2007 Posty: 133164
Przeczytał: 53 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 20:34, 06 Lis 2015 Temat postu: |
|
|
Wystawa o grzechu w sztuce europejskiej od XV do XX w. w Gdańsku
Wystawa o grzechu w sztuce europejskiej od XV do XX w. w Gdańsku - Shutterstock
Ponad 300 dzieł sztuki - rzemiosło artystyczne, rzeźby, malarstwo, grafikę i rysunek – można będzie oglądać od niedzieli w Muzeum Narodowym w Gdańsku na wystawie pt. "Grzech. Obrazy grzechu w sztuce europejskiej od XV do początku XX wieku".
Jak podkreśliła kurator wystawy Beata Purc-Stępniak, ekspozycja zaciekawi widzów nie tylko przez pasjonujący temat, ale także przez dobór wysokiej klasy artystycznej zgromadzonych na niej dzieł, pochodzących zarówno z polskich, jak i zagranicznych muzeów.
REKLAMA
- Godnym odnotowania jest fakt sprowadzenia przy tej okazji do Gdańska rzadko oglądanej przez polską publiczność kolekcji aż 42 znamienitych dzieł europejskiego malarstwa z Narodowego Muzeum Brukenthala w Sibiu w Rumunii. Wśród obrazów znajdują się prace znanych mistrzów malarstwa niderlandzkiego, flamandzkiego, holenderskiego, włoskiego i niemieckiego – poinformowała PAP kurator.
Są to płótna pędzla m.in. Albrechta Boutsa, Marinusa van Reymerswaele, Petera Bruegela II, Fransa Floris de Vriendt, Jacoba Jordaensa, Hendricka Goltziusa, Fransa Snydersa, Peetera I Gyselsa, Jana Bronhorsta, Fransa van Mieris, Paula Juvenael, Hansa von Achen, Georga Hinza, Johana Rottenhammera, Jana Carla Lotha, Lorenza Lotto, Cavaliere ďArpino, Alessandro Turchi i Alessandro Magnasco.
- Po raz pierwszy mury siedmiogrodzkiego muzeum opuści także perła niderlandzkiego miniatorstwa, słynny brewiarz brukentalski z początku XVI wieku – podkreśliła Purc-Stępniak.
Na wystawie w Gdańsku zgromadzone zostały także prace tak znanych europejskich malarzy i grafików europejskich jak m.in. Albrecht Duerer, Lucas Cranach, Vredeman de Vries, Rembrandt, Giambattista Tiepolo, Castiglione, Giovanni Benedetto, Hans Rotterhammer, Goya, Munch, Max Klinger i Carl Fredrich Lessing.
Z polskich artystów pokazane zostaną dzieła Jana Matejki, Jacka Malczewskiego, Artura Grottgera, Aleksandra Gierymskiego, Henryka Siemiradzkiego, Józefa Mehoffera, Franciszka Kostrzewskiego, Wojciecha Weissa, Vlastimila Hofmana, Władysława Podkowińskiego, Bruno Schultza, Stanisława Ignacego Witkiewicza i Stanisława Lentza.
- Artyści w prezentowanych dziełach sztuki stawiają m.in. pytania o to, dlaczego zło jest obecne w świecie, skąd się bierze cierpienie oraz jak człowiek zachowuje się w sytuacjach granicznych, w których pojawiają różne dylematy moralne – dodała kurator wystawy.
Wyjaśniła, że problematyka grzechu była jednym z najczęściej podejmowanych zagadnień w sztuce europejskiej. - Koncepcja wystawy obejmuje spojrzenie na grzech przez pryzmat dwóch religii - judaizmu i chrześcijaństwa oraz trzech wyznań: katolickiego, protestanckiego, prawosławia oraz różnych koncepcji filozoficznych widzianych w historycznej perspektywie - zaznaczyła.
- Wbrew pozorom grzech nie należy tylko do sfery religijnej człowieka, mimo że w sferze tej przez wiele stuleci próbowano normować jego pojmowanie. Zagadnienie to jest dziś o tyle trudniejsze, że jesteśmy świadkami rozluźnienia norm, rozmycia pojęcia grzechu. Oczyszczamy się z wyobrażeń o nim. Wiele środowisk podważa jego istnienie, odrzuca, zastępując go szeroko pojętą wolnością. To sprawia, że pojęcie "grzech" znajduje się w kryzysie lub jest wykreślane ze słownika. Niejednokrotnie bywa używane do innych celów niż dawniej, na przykład w reklamie czekolady, bielizny i turystyce - uważa kurator.
Jej zdaniem, każdy z oglądających ekspozycję znajdzie w niej coś dla siebie.
- W moim przekonaniu najważniejszą częścią wystawy jest pokazanie grzechu w różnych sytuacjach życiowych: we władzy, w polityce, pożądaniu zmysłowym i cielesnym oraz tym, co jest domeną siedmiu grzechów głównych – oceniła.
Purc-Stępniak podkreśliła zarazem, że wystawa nie rości pretensji do wyjaśnienia mitycznych i historycznych źródeł grzechu i wyczerpania wszystkich zagadnień związanych z tematem.
- Koncentruje się raczej na proporcjonalności grzechu i wolności, pragnie wskazać różne punkty zainteresowania artystów. W historycznym przeglądzie eksponatów stanowi to atut ekspozycji, gdyż na przestrzeni pięciu wieków sposób obrazowania grzechu ulegał przeobrażeniom w związku ze zmianą mentalności, obyczajowości, a także rozumienia człowieka, jego potrzeb i braków – nadmieniła.
Wystawa "Grzech. Obrazy grzechu w sztuce europejskiej od XV do początku XX wieku" prezentowana będzie w dwóch miejscach: głównej siedzibie Muzeum Narodowego w Gdańsku na ul. Toruńskiej oraz w oddziale w Zielonej Bramie na Długim Targu.
Ekspozycja będzie czynna do 31 stycznia 2016 r.
...
Ciekawy temat bo rzecz jasna artysci nie mogli zrobic porno. Nie mozna doslownie przedstawic gwaltu bo nie bedzie sztuki. Dlatego np. jesli macie np. najazd barbarzyncow na Rzym i barbarzynca szarpie kobiete za reke a ona jest dziwnie wygieta to jest artystyczne przedstawienie gwaltu! To jest wlasnie sztuka. Nie wulgarna doslownosc.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group cbx v1.2 //
Theme created by Sopel &
Programy
|
|